Hej, Jag har en fråga angående att bokföra slutliga skatten som blev en restskatt.
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det du har bokfört och är inte fel så det krävs inte någon rättning. Det räcker med att du bokför upp den slutliga och den tillgodoförda skatten på det datum dessa har dragits/återförts till skattekontot
1630 Kredit 187 684
2510 Debet 187 684
1630 Debet 123 600
2510 kredit 123 600
Önskar dig en fortsatt fin dag
/Joachim
Hej,
Hej
1. Helt korrekt dessa behöver du inte göra något åt.
2. Det går utmärkt att göra dessa i samma transaktion i eEkonomi om du bokför det manuellt och inte har skattekontot kopplat. Har man skattekontot kopplat så blir det två olika transaktioner då varje rad på skattekontot. Skulle dock rekommendera att du kopplar skattekontot till eEkonomi då det underlättar hanteringen av skattekontot och du aldrig kommer missa att bokföra något som sker där.
Koppla skattekontot
3. Om skatten för 2021 slutligen blev högre så kommer du redovisa den i detta året du håller på med. Transaktionera under punkt 2 påverkar konto 2510 och kommer höja eller sänka skatten för t ex 2023.
/Joachim
Hej, stort tack för svar.
1. Så jag behver göra dessa transaktioner under skattekonto? Jag har inte skattekonto kopplat så kommer göra det manuellt.
2. Jag ser att jag bifogat fel bild från skattekontot i mitt första inlägg. Jag hade räknat ut att den slutgiltga skatten skulle vara 115022, och betalat in 51 495 i premilimnär skatt. Så då behöver det väl bli enligt nedan med sifforna:
- 1630 Kredit 115 022
- 2510 Debet 115 022
- 1630 Debet 51 495
- 2510 kredit 51 495
3. Skatten för 2021 blev inte högre än räknat utan exakt samma, det var bara att jag hade bokfört en högre restskatt.
- Men jag tolkar att jag inte behöver göra nåot åt den nu om jag bokför enligt ovan?
- Skatten för 2023 och konto 2510 kommer väl inte påverkas då beräkning av slutglitg skatt för 2021 stämde. Så den kommer verken höja eller sänka skatten för 2023. Tänker jag rätt?
Tack igen! //Mimi
Hej
1. Man behöver inte koppla skattekontot utan kan bokföra det manuellt men det är enklare att dels få det rätt och smidigare att göra kopplingen.
2. Helt korrekt uppställt.
3. Du skall inte behöva göra något mer än det ovan för att det skall bli rätt.
/Joachim
Tusen tack för ditt svar - uppskattat! /Mimi
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.