Under året har jag vid några tillfällen låtit kunden betala via Zettle som är kopplat till Visma eEkonomi. Jag har bankkoppling och pengarna har givetvis hamnat automatiskt på företagskontot. Jag har enskild firma kontantmetoden. Nu ser jag vid årsbokslut och skapande av deklaration att summan finns att se på 1580 Fordringar för kontokort och kuponger och jag tänker att jag förmodligen skulle ha bokat om beloppen från 1580 till 1930 då när slantarna kom in, något jag aldrig behövt göra vid andra typer av transaktioner. Dessutom ser jag att jag gjorde precis samma misstag året innan så att även detta ligger kvar.
Hur ska man göra på riktigt? Och hur rättar jag till allt det här i efterhand? Påverkar det resultatet på något vis så jag behöver göra om förra årets momsrapporter och deklaration? Boka om årets resultat och så vidare...
Jag gissar att jag rättar det så här?!
ÅR 2022
1580 K 2880
1930 D 2880
ÅR 2023
1580 K 28320
1930 D 28320
Är det någon som kan förklara på ett enkelt sätt?!
Löst! Gå till lösning.
Hej
Det beror på hur du har bokfört dina inbetalningar. Förmodar att själva försäljningen är bokförd något liknande detta.
1580 Debet
30XX Kredit
26XX Kredit
Så misstänker att du redan har bokfört själva insättningarna på 1930 när pengarna faktiskt kom in på banken och att rättningen i så fall skall ske mot det eller de motkonton som insättningen är bokförda mot. Om du rättar det på det sätt du angett så kommer summan istället orsaka en differens mot banken då det blir dubbelt bokfört mot 1930 mest troligt.
Så du behöver med andra ord kontrollera hur insättningarna har bokförts. återkom med hur hela konteringarna ser ut av dessa så kan jag säga hur du skalll rätta till detta.
/Joachim
Tack för hjälpen. Förstår hur du menar. Har gått igenom alla insättningarna nu och rättat de som blivit felaktiga. Behövde lämna in nya momsrapporter också men nu är allt klart. 🙂
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.