Hej,
Jag har en kreditfaktura på hela 130 kr som jag ställde ut till kund 2022. Kunden ville inte nyttja krediten MEN jag glömde av den och har fortfarande kvar den i systemet. Hur kan jag boka bort den? Mvh Anna
Du kan skapa en faktura och boka av den mot kreditnotan.
OK så enkelt även om stängt bokslut? Alltså då göra en ny faktura men med fakturadatum 2022?
Hej Anna,
Du kan antingen göra en ny faktura som du ställer ut mot kund och kvittar av kreditbeloppet, eller att du gör en utbetalning till kund på motsvarande belopp.
Genom båda sätten kan du boka bort skulden.
Med vänliga hälsningar,
Teamet på Blitz Redovisning
Nej, du får göra den faktura i nuvarande period.
hej igen, "problemet" är att jag har inte hanterat fakturan över årsskiftet (som jag nu vet att jag skulle gjort) utan den ligger bara kvar som obetald faktura. Istället för att låna programmet ta hand om det hela så gjorde jag själv en manuell verifikation 3911/1510. Om jag i det läget jag befinner mig i nu ställer ut en ny faktura idag (2024) och kvittar dessa så påverkas resultat för 2022 (programmet ber mig låsa upp 2022). Hm hur kan jag göra då för att bli av med min faktura från 2022? Mvh Anna
Hej
Du kan göra på följande sätt i nuvarande period för att markera fakturan som betald.
jag förmodar att du bokfört inbetalningen från kassa och bankhändelser mot 1510 så att bokföringen stämmer ?
1. Gå in under fakturering > Kundfakturor
Track på raden för fakturan det gäller.
Använd sedan knappen åtgärder och registrera inbetalning.
Notera vilket verifikationsnummer den får och kontrollera hur den blev bokförd.
2. Gör sedan en manuell kontering med samma datum där du använder samma konton som fakuran bokfördes mot men där du vänder på debet och kredit.
På så sätt så kommer betalningen av fakturan och den manuella rättningen bli plus minus noll och inte påverka något mer än att det skapas två verifiaktioner och att fakturan blir markerad som betald.
Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.