Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulrikah70
MEDLEM

Boka om betald prelskatt vid årets slut?

Hej!

Under året bokför jag den preliminära F-skatten på konto 2518 när den dras från skattekontot. 

Jag har låtet det ligga kvar på konto 2518 i bokslutet och inte reglerat det kontot förrän den slutliga skatten bokförs, oftast i mars året efter nästa år.

Men läste att man inte skall låta den ligga kvar på kontot 2518 utan istället boka om den till konto 2510 innan året avslutas? 

Vilket är mest rätt?

 

En annan fråga, när man i "Deklaration & Årsavslut" gör sin skatteuträkning, skall man då ange summan för 11 eller 12 månader i Preliminär F-skatt?

Det är ju beslutat en summa för året och att den gäller för januari-december. Men den sista betalningen görs ju inte förrän 17 januari eftersom betalningen alltid sker i månaden efter den avser. Så man har ju faktiskt inte betalt in mer än för 11 månader.

//Ulrika

2 SVAR 2
CarinaEsp
CHAMPION

När du beräknar skatteskulden i bokslutet så har du ju bara betalat 11 månader, men det borde finnas någonstans att notera vad som ska betalas in efter bokslutsdagen.

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Jag håller med CarinaEsps svar kring 11 månader och vill bara tillägga att det inte finns något krav på att du skall flytta saldot på 2518 till 2510 vid bokslutet utan det går utmärkt att fortsätta så som du gjort tidigare. Inget av sätten är mer korrekt än den andre, utan det är en smaksak.

 

Ha en fin helg!

/ Josefine