Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ACjönsson
MEDLEM

Bokför Apple Icloud

Hej

Hur bokför man köp av månatligt Apple Icloud i ett momsregistrerat aktiebolag när köpet är gjort som privat person och betalts privat. På fakturan är det pålagt moms med 25%. Tolkar det som att det är svensk moms men enda vatnr som finns på fakturan är irländskt.

På Apples sidor står det:

Inköpen i Apple Store beskattas med den momssats som gäller i ditt land eller din region.
Apple Store medger inte handel inom EU.

Kan man se detta som ett privat utlägg, inte dra någon moms och boka hela kostnaden på tex 6230?

Dvs inte boka något som inköp EU-tjänst.

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Att det är moms på fakturan beror på att du köpt det som privatperson. Hade du köpt det som företag och angett ditt momsregistreringsnummer så hade momsen tagits bort från fakturan/Kvittot.

Du skall bokföra det på följande sätt. Visar med ett exempel på ett belopp på 500 kr.
Observera momskoden jag markerat den  behöver du lägga dit manuellt, Efter det kommer systemet hantera den omvända momsen åt dig automatiskt

1.png

/Joachim

Hejsan!

Om man inte är haj på att byta momskod på IT-tjänsterna, kan man använda konto 4535.

En liten tanke, bara...

//L

Hej

Det är ok däremot kanske du inte skall ta upp hela kostnaden på företaget om du använder icloud även privat.

Låt säga att du betalar 500 kr och uppskattar att 50 % är företagets och resterande 50 % privat så tar du bara upp 250 kr i företaget.

/Joachim

emmati
MEDLEM

Hej! Jag har exakt samma fråga men blir lite fundersam när jag ser svaret. För det första, om betalningen är gjord med privata medel och det är ett AB så borde väl kredit-kontot vara 2893

För det andra så undrar jag hur detta går ihop med ”du får aldrig betal och bokföra kostnader som inte är ställda till företaget i ett aktiebolag. Däremot kan företaget ersätta dig för hela eller delar av kostnaden, men momsen får inte dras av.” Detta var svaret på frågan ”Privat mobilabonnemang i aktiebolag” som du svarade på 2023-12-20.

Det kanske är jag som inte fattat helt, men jag vill hemskt gärna ha svar på detta för att förstå hur jag själv måste göra.

Hej

Ja om du betalt det privat så skall du använda konto 2893 i kredit förutsatt att du inte ersatt dig själv för utlägget från företaget i anslutning till betalningen.

du får aldrig betal och bokföra kostnader som inte är ställda till företaget i ett aktiebolag. Detta beror på vem det är ställt till. Är det något man betalt privat eller en faktura som är utställd till dig privat men som enbart berör eller delvis berör företaget så får man ta upp detta.

Däremot så får du aldrig betala eller bokföra något som är ställt till ett annat företag.

Dvs om t ex företag A får en faktura
Så får företag B inte betala och bokföra detta.

Det måste då betalas och bokföras i företag A först sedan får företag A fakturera Företag B för kosntaden.

utlägg för privata omkostnader som berör företaget får man dock ta upp som ägare eller för anställda i ett företag. Friskvård är ett bra exempel som man betalar för privat men kan få ersättning för av företaget. Det kan dock vara olika beroende på omständigheterna och vad utlägget avser. 

/Joachim

Tack Joachim! Väldigt bra svarat 🙂 Då är jag med på noterna. 

Jag skulle vilja dubbelkolla att jag fattat rätt:
Om man betalar apple iCloud med sitt företagskort och använder det enbart för sitt företag, men själva apple ID är privat och därför står inte företagsnamnet på fakturan. Är det okej eller måste man skaffa ett apple ID för företag för att kunna dra av hela beloppet?