Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JP____8
MEDLEM

Bokför inköp av datorn i olika delar (ska byggas själv) - eEkonomi

Hur bokför man en datorn som ska köpas i olika delar på olika ställe, datorn ska byggas själv.
29 SVAR 29
Fd medlem
Inte tillämpbar

Då krediterar du konto 2018 egen insättning istället för 1930 Bankkonto

Resten av konteringen påverkas inte

Mikael

Hej Mikael och tack för svaret. jag undrar bara om påminnelse avgift? ska man bokföra hela summan på samma konto (datorn + påminnelse avgift )
Allt ligger i samma faktura.

tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

PÅminnelseavgiften kan du använda konto 6062 till

Mikael 

Hej Mikael, kanske låter lite dum detta men skulle du snälla visa mig med konto nummer och exempel hur man bokför allt detta, nu blev det massor och jag blev lite förvirrad,
Angående konto 6062 är det inte kontot som  används bara för bokföring av inkasso avgifter?
Kan man bokföra påminnelse avgifter där med?

Tack Igen.

Jag har också tänk att köpa en skrivbord, blir det samma enhet?? eller hur ska man tänka? ska man summera det med datorn? (man använder det tillsammans). Om jag skulle köpa  en skrivare blir det som samma enhet, skrivaren funkar utan datorn osv.)
det känns som om man tänker så då blir allt  som man köper kopplad.

tack
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Jp!

Du tänkte köpa ett skrivbord också, där kommer kontorsmöbler/kontorsinredning in i bilden. Enligt Redovisa Rätt hanteras dessa så att om de inte omsätts i verksamheten räknas de till anläggninsgstillgångar och bokförs som inventarier. Korttidsinventarier/eller av mindre värde kan bokföras som kostnad direkt.
Så det är lite samma hantering som det skrevs om tidigare 🙂

Även här kan man använda kontogrupp 12 för inventarier, 54 för förbrukningsinventarier och 40 för inköpet av varorna/materialet. 

Ha det gott!

/Sofia 

Skulle du kunna hjälpa mig Sofia?

Tack
JP____8
MEDLEM

Hej Sofia.
Tack för hjälpen.
vad menar du med (hanteras dessa så att om de inte omsätts i verksamheten)
Ja, jag har beställd ett skibord ifrån Portugal, för skrivbordet betalar jag också frakt.
Snälla skulle du kunna hjälpa mig med en bokförings exempel med konton som används, hur ska jag bokföra detta?

Ingår frakten i samma totalpris, hur bokför köpet ifrån utlandet men ifrån EU.

Tack i förhand.

Vänliga hälsningar
Jhon

Hej! 

Hur skrivbordet ska bokföras beror helt och hållet på priset, dvs om det över eller under ett halvt prisbasbelopp. I tråden Konton vid tjänste- och varuinköp inom och utanför EU visar min kollega Anna exempel med belopp om du funderar över hur momsen ska bokföras. Nedan har jag skrivit ut vilka konton som du kan använda. 

Över ett halvt prisbasbelopp
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
1221 debet 
2614 kredit
2645 kredit 


Under ett halvt prisbasbelopp 
2440/1930 kredit (beror på om du har fått en faktura på skrivbordet eller om du har betalat det direkt)
5410 debet 
2614 kredit
2645 kredit 


Oavsett om det är ett halvt prisbasbelopp eller inte så behöver du efter att du bokfört fakturan eller inköpet gå in och ändra momskod på inköpet. Eftersom du har gjort ett inköp från ett annat EU-land så måste inte bara momsen, utan även inköpet tas med på momsrapporten. Gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer, öppna verifikationen och lägg till momskod 20 på kontot för själva inköpet, dvs 1221 eller 5410.