Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NathalieWK
MEDLEM

Bokför leverantörsfaktura 0 kr

Hej, jag har mottagit en samlingsfaktura för en av företagets leasingbil med fakturabelopp 0 kr. Jag undrar hur den bokförs för att fakturan ska kunna få ett löpnr och bli journalförd. Det står följande på fakturan:

Hyra 4 959 kr

Moms 1 239,75 kr ( innan 50% av momsen räknats ut för leasingbil)

Öresavr  0,25 kr

Totalt denna faktura 6 199 kr

Tidigare betalt -6 199 kr

Att betala 0,00 kr

 

Tack på förhand!

 

4 SVAR 4
AnnicaL
CHAMPION

Det går inte att bokföra en noll-faktura. Har du dubbelbetalat en tidigare faktura så att du har ett tillgodohavande på något balanskonto? I så fall bokför du fakturan med beloppet 6199 och moms och kostnad som det skulle vara. Sedan tar du direkt och betalar av fakturan mot tillgodohavandet på det konto du lagt det beloppet på. 

 

Nej inget tillgodohavande, det är verkar vara för en tidigare faktura, det står dock inget fakturanummer för den tidigare inbetalda summan och det står samlingsfaktura på dokumentet samt "Vi har samlat dina kontrakt i en samlingsfaktura". Det finns inga konstigheter på balanskontot. Vi leasar bilar löpande varje månad och detta är en av de bilar vi fortfarande hyr. Behöver jag inte lägga in denna leverantörsfaktura då, räcker det att spara underlaget i leverantörspärmen kanske?

Då är det nog bara att spara fakturan utan registrering. Men konstigt om det skickas ut en nollfaktura utan hänvisning till varför den nollats.

NathalieWK
MEDLEM

Superkonstigt! Finns inget på "mina sidor" heller hos leasingbolaget heller. Men jag gör så, tack för hjälpen!