Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madeleinee
MEDLEM

Bokför överföring till Kfm skattekonto

Hej

Jag har en diff på mitt skattekonto på 3kr, anledningen är det som står omfört från kfm 3, den summan kommer inte med när jag laddar ner filen från skv, hur gör jag för att ordna detta? och vad menar dom med omfört?

Sen undrar jag vilket konto man ska använda för räntan från kfm och grundavgiften?

7 SVAR 7
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Att den är omfört betyder att din skatteskuld på skattekontot ( dvs att skattekontots saldo har legat på minus och inte åtgärdats och därmed har skulden gått till KFM ) men den redovisas fortfarande på skattekontot. Det enda som händer är att den förs över till KFM och hanteras av dem istället för Skatteverket, men det betalas fortfarande in på skattekontot och därmed även på 1630. Därför bokför man inte heller flytten från skattekontot till KFM då den verifikationen hade varit 1630 kredit och debet och därmed onödig och därför kommer det inte heller med när du laddar ner filen. Räntan och grundavgiften från KFM kan du bokföra mot 8423 respektive 6062. 

 

Ha det fint!

Josefine

Madeleinee
MEDLEM

Hej

Hänger inte riktigt med...

Jag gör så här, när jag ser att ägaren har dragit en summa pengar till skatteverket lägger jag den summan K1930 D1630 sen vid månadens slut så laddar jag ner händelserna från skattekontot till mitt skattekonto under kassa/bank, hur går jag till väga efter det?

 

Hej Madeleinee!

 

Vi kikar på din fråga och återkommer till dig i början på nästa vecka.

 

Önskar dig en fin helg så länge!

/Tinne

Madeleinee
MEDLEM

Tack

Jag väntar

Hej igen!

 

Vad mer exakt hänger du inte med på så jag kan förklara lite tydligare? Om du menar gällande din originalfråga dvs överföringen av skatteskulden till KFM så är detta alltså ingen händelse som man bokför då det bokföringskonto 1630 både visar saldot som finns på Skattekontot samt eventuella skatteskulder som förs över till KFM. Då denna KFM skulden fortfarande visas på skattekontot hos Skatteverket så bokför man alltså inte själva överföringen då detta i sådana skulle bli 1630 debet med XXX och 1630 kredit med XXX. Därför följer inte heller denna händelsen med när du laddar ner händelserna då detta inte är en händelse som bokförs. 

 

Om du har en diff så som du säger som beror på överföringen så kan du bokföra den så som jag föreslog, dvs mot konto 8423 samt motkonto 1630. 

 

Hoppas detta gjorde det lite tydligare, i annat fall får du höra av dig. Det sättet som du beskrivit att du hanterar skattekontot låter rätt tycker jag. 

Ha det fint!

 

Josefine

Madeleinee
MEDLEM

Hej

Går det att få bli uppring av er?

Hej igen!

 

Vår support hjälper dig gärna med programrelaterade frågor, men för frågor om bokföring så rekommenderar jag dig att kontakta en redovisningskonsult för mer hjälp kring detta om du känner att du inte fått den hjälp du behöver i vår tråd. Här kan du hitta byråer som vi rekommenderar och som kan Visma program. 

 

Om du vill fortsätta i tråden så får gärna återkomma vad det är du känner är svårt kring förklaringen så kan jag se om jag kan förtydliga det och hjälpa dig vidare. 

 

Ha det fint!

Josefine