Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Redovis
UTFORSKARE

Bokföra AVIkostnad

Hej!

Förde över pengar mellan konton och så poppade upp en Avlkostnad för överföringen på banken.

Är inte helt säker var kostnaden kommer ifrån men det står ordagrannt AvIkostnad så jag antar det är en AVI-avgift?

 

Hur som helst behöver jag bokföra att de drog bort 10 kronor i och med överföringen, hur gör jag det på bästa sätt?

Såg i en tidigare tråd att man kunde lägga upp en leverantörsfaktura - har gjort det, men när jag ska välja betala kan jag inte välja kontot för betalning (har lagt till ett nytt konto 1935 så jag kan ha koll på sparkontot, och det är därifrån jag vill dra pengarna)

 

Tacksam för hjälp hur jag lättast fixar att registrera dessa 10kr för betalning?

 

 

 

 

9 SVAR 9
Joachim E
MODERATOR

Hej

Vilket konto har avikostnaden dragits ifrån. Ditt företagskonto eller från sparkontot?
/Joachim

Hej Joachim, precis, avikostnaden har dragits från sparkontot, inte företagskontot

Hej

Nu vet inte jag om du har sparkontot kopplat till kassa och bankhändelser med en bankkoppling. Har du det så kan du välja sparkontot under kassa och bankhändelser och bokföra betalningen därifrån.

Har du inte det så kan du hantera det på följande sätt om du skapat en faktura.

Gå in under Inköp > Leverantörsfakturor.
Klicka på fakturan du skapat, välj åtgärder och betala.
Då skall du få upp de bankkonton du har lagt in under Inställningar > Kassa och bankhändelser. Välj sparkontot där och vilket datum summan drogs.
Bokför händelsen.

Om du inte lagt till sparkontot under Inställningar > Kassa och bankhändelser i eEkonomi så gör du detta först.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim



 

Hej tack för svar, har lagt till en Leveransfaktura men när jag väljer Betala får jag bara upp Företagskonto och Kassakonto (ej sparkonto att använda som betalning, kan ej dra pengarna från sparkontot).

Ska jag då helt enkelt bara ändra detta Sparkonto till Företagskonto i inställningar så jag kan använda den som betalning?

Hej

Du behöver lägga till sparkontot som bankkonto under Inställningar > Kassa och bankkonton > Nytt bankkonto. Skrev det sist i det tidigare svaret.



Efter det är tillagt kan du väljer det som betalkonto.
/Joachim

Hej tack för svar, yesbox har precis sådär, men tyvärr kommer det ändå inte upp som alternativ under betalning.

Men jag kan nog spara om det som "Typ" Företagskonto istället för Sparkonto.

När jag väljer Betala ifrån så kan jag bara välja Företagskonto eller Kassakonto, mina Sparkonton kommer inte upp i listan där.

Kan lösningen vara att tagga om kontot från Sparkonto till Företagskonto måntro?

 

Tack för hjälpen!

Hej

Du kan göra så att du väljer kontotyp företagskonto och ger kontot ett namn som säger sparkonto i namnet för att identifiera det som just ett sparkonto.

Där är mest troligt så att sparkonto inte är avsett att betala från och det därför inte visas när man väljer åtgärden betala.

.

Återkoppla gärrna om detta löste problemet.
Ha en riktigt fin dag
Joachim

Hej toppen tack för hjälpen det löste det!

Lösningen var alltså att tagga om sparkontot till företagskonto för att kunna använda det som betalkonto för avikostnaden.

Borde väl inte innebära några andra problem vad jag kan se?

Tack!

Hej

Vad skönt att det löste problemet och tack för att du återkopplade. 
Att sparkontot lagts om som ett företagskonto kommer inte påverka något mer än att du kan välja att registrera betalningar från sparkontot.

Ha det fint
Joachim