Jag betalar ett månadsbelopp för Adobe Creative Cloud och hade tänkt bokföra det som programvara. Jag har också bankkoppling där ni vill veta kontonummer osv. Problemet är att jag inte vet vart dessa pengar betalas. Pengarna dras automatiskt varje månad men det står ingen kontoinformation på faktuan som medföljer. Jag får inte heller någon information om detta från min bank. Jag vet inte ens om betalningen är att betrakta som inhemsk eller internationell. Adobe har ju ett försäljningskontor i Sverige men jag vet inte om företaget delar upp inkomsterna per land eller om allt hamnar i Irland på direkten.
Du kan ju ringa till Adobe här i Sverige och fråga hur man ska gå till väga som svensk företagare, när betalningen ligger på autogiro från Irland. Tala om att du behöver verifiera dina betalningar i och med att det inte handlar om privatköp. Du kan ju inte direkt vara en unik kund i sammanhanget utan de måste ju rimligen ha hört det här förut. De har ju varit med i branschen ett tag...
//L
4535 Inköp av tjänster från annat EU-land, 25% moms
2614 Utgående moms omvänd skattskyldighet, 25%
2645 Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet
1930 Bank eller 2440 Leverantörsskulder
..men fortfarande är det oklart hur jag ska välja ang avgiftskoden.
Någon som vet?
Avgiftskod (mottagaren betalar utländska kostnader eller avsändaren betalar alla bankavgifter eller mottagaren betalar alla bankavgifter)
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.