Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

sofia_12
UTFORSKARE

Bokföra Amazon försäljning i UK??

Hej,

 

Vi har börjat sälja produkter till privatpersoner i Storbritannien via Amazon UK. Produkterna tillverkas i Storbritannien och skickas direkt till Amazon UK lager, de lämnar alltså aldrig landet. Vi har momsregistrerat vårt svenska företag där så vi betalar vår moms till Storbritannien och inte i Sverige.

 

Amazon tar flera avgifter för sina tjänster (annonsering, pack-och-plock, frakt samt en provision per såld produkt), dessa avgifter drar de direkt av från försäljningen som sker på deras plattform. Alla pengar från försäljningen hamnar alltså på företagets Amazon-konto, och där dras även alla avgifter.

 

Allt dras i £, men faktureras av Amazon Luxemburg. Om det finns något över efter att alla kostnader är dragna, betalas en del av det som är kvar ut till företagets bankkonto. Om kostnaderna överstiger det som finns på Amazon-kontot dras mellanskillnaden från företagets bankkonto.

 

Min fråga är hur allt detta ska bokföras? (Vi har faktureringsmetoden).

 

Se ett påhittat exempel nedan:

 

1) Vi får en försäljning och skapar en kundfaktura där vi säljer en produkt för £15.33 med nuvarande växelvaluta som motsvarar 200SEK.

 

Vi bokför fakturan som betald på följande sätt:

 

3060 (försäljning till GB, momsfri) K: 200 SEK

1510 - Kundfordringar D : 200 SEK

 

3. Efter två veckor får vi en summerings-invoice från Amazon av alla avgifter. Ska jag då dra dessa från kundfordringarna enligt datumets valutakurs?

 

1510 - Kundfordringar K: 50 SEK

4535 - Inköp av tjänster från ett inom EU, 25% moms D : 50 SEK

 

4. Efter alla avgifter behåller Amazon en summa på mitt konto där de betalar ut 50 SEK till bankkontot. Vi bokför den så här:

 

1510 - Kundfordringar K: 50 SEK

1930 - Bankkonto: D : 50 SEK

 

Är detta rätt? Behöver jag någon gång i ovan steg justera valutakursen? Valutan är i GBP på Amazon kontot och ändras endast till SEK först när själva utbetalningen till bankkontot sker.

6 SVAR 6
Joachim E
MODERATOR

Hej

Du kan hoppa över den mellersta konteringen och istället kontera kostnaden i samband med att du får utbetalningen. 

1) Vi får en försäljning och skapar en kundfaktura där vi säljer en produkt för £15.33 med nuvarande växelvaluta som motsvarar 200SEK.

 

Vi bokför fakturan som betald på följande sätt:

 

3060 (försäljning till GB, momsfri) K: 200 SEK

1510 - Kundfordringar D : 200 SEK

 

2. Efter alla avgifter behåller Amazon en summa på mitt konto där de betalar ut 50 SEK till bankkontot. Vi bokför den så här:

 

1930 - Bankkonto: D : 50 SEK

1510 - Kundfordringar K: 200 SEK

4535 - Kostnader D 150 SEK

På så sätt behöver du inte göra lika många konteringar och det blir ändå korrekt i bokföringen. Bifoga underlaget för kostnaderna vid bokföringen av utbetalningen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Hej,

 

Tusen tack för svaret! Ibland behåller Amazon även en summa som en så kallad "deposit" utifall att en kund skulle kräva återbetalning osv. Jag antar att just den summan inte kan räknas som en kostnad förrän den faktiskt används?

Säg att de skulle dra avgifter på 100kr, betala ut 50kr till mitt bankkonto och behålla 50kr som de inte gör något med men har kvar på kontot ifall de skulle behöva använda den, bokför jag då så här?

1930 - Bankkonto: D : 50 SEK

1510 - Kundfordringar K: 200 SEK

4535 - Kostnader D 100 SEK

 

De tar även hand om inbetalningen av själva momsen i England, dvs de drar av den engelska momsen som en "VAT invoice" och betalar in den åt oss till skatteverket i Storbritannien så att vi slipper.

 

Bokför jag även detta på 4535?

Hej

Det blir helt korrekt om du gör på det sättet. 
Du kan definitivt använda konto 4535 även för den kostnaden. 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

sofia_12
UTFORSKARE

Hej igen,

 

Jag har en till fråga ang. fakturan. Om man "använder upp" alla pengar som kunder har betalat och som kommit in på Amazon-kontot för att marknadsföra produkten på plattformen så kommer det ju inte in någon utbetalning alls på bankkontot. Hur kan jag då bokföra fakturan som betald om det inte finns en utbetalning till bankkontot att matcha den mot?

 

När jag skapar en faktura och sedan bokför den som betald kan jag bara välja bankkontot som alternativ, men där finns ju ingenting, trots att fakturan faktiskt är betald i och med att den betalades direkt när köpet gjordes?

sofia_12
UTFORSKARE

Och en till följdfråga: För varje order skapar vi ju en ny faktura, dessa betalas sedan ut som en klump till bankkontot från Amazon. Flera kostnader, såsom marknadsföringskostnader osv kan inte kopplas till en specifik faktura. Så när jag bokför alla fakturor som betalda måste jag ju bokföra dem mot 1930 som fullt betalda, och sedan skapa en separat verifikation för alla kostnader som Amazon drog och använde pengarna som kommit in på kontot från ordrarna för att betala.

 

Så hur bokför jag detta?

 

Hej

jag förmodar att Amazon drar av sina avgifter så ni får en lägre summa utbetald än vad ordrarna/fakturorna var på . Då kan man kontera kostnaderna i samband med att man matchar inbetalningen mot fakturan.

Visar med ett exempel på en faktura på 10 000 där avgifter på 500 dragits av så enbart 9 500 betalats ut. Använder konto 6050 försäljningsprovisioner iför avgifterna.

 

 

 

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim