Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra Avräkningsrapport från Visma Inkasso

Vi har skickat ett par fakturor vidare till Visma Inkasso där kunder inte betalat sina fakturor för ej uthämtade paket som skickats via vår e-handel, men jag är osäker på hur jag ska bokföra de olika avgifterna och nu har vi fått betalat för en av dem. Fakturan var på totalt 298 kr när vi lämnade över den till Visma och vi har fått 148,13 kr utbetalt av 298 kr eftersom visma tar en provisionsavgift när ärendet hamnar på efterbevakning vilket blev 89,40 plus debiterad ingående moms 68,17. såhär ser fördelningen ut på avräkningsrapporten ut:

 

Kapital: vi har fått 208,60 och Visma har tagit 89,40
Ränta: 11 kr och vi har fått 7,70 (visma har tagit 3,30)
Debiterad moms: 68,17
Totalt utbetalt: 148,13

 

Hur och mot vilka konton bokför jag detta för att det ska bli rätt? Min tanke är att göra följande som en manuell verifikation eftersom jag redan registrerat inbetalningen under kundfakturan på 298 kr (men vill få ner kostnaden till 148,13 såklart):

1930 kredit 89,40 6062 Debit 89,40 (provisionskostnaden till Visma)
1930 kredit 68,17 Debit 68,17 (debiterad ingående moms)

Men hur gör jag med räntan? Vi har ju fått 7,70 kr av 11 inbetalt från visma och visma har tagit 3,30 kr. Jag behöver ju få in de där 7,70 mot företagskontot 1930 för att få slutbeloppet på 148,13.

Jag är osäker på vilket kontot jag ska använda, så om någon klokare än mig vill hjälpa mig med detta vore jag supertacksam.

 

Tack på förhand

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Andre! 

 


Din kontering ser korrekt ut, vi har däremot kanske en smidigare hantering för det i eEkonomi som jag ser att du använder, om du går direkt via Kassa och bankhändelser. Då slipper du manuell handpåläggning. Nu kan du göra som du beskrivit ovan och bokföra det manuellt eftersom fakturan är bokförd som betald redan men har du fler fall likt dessa kan du göra enligt nedan. Räntan kan du bokföra mot ett 83xx-konto, till exempel 8310 - Ränteintäkter från omsättningstillgångar. 
 

Om du går till Kassa och bankhändelser - Ny bankhändelse - Lägg in det belopp du faktiskt fått in på ditt företagskonto samt datum för betalningen - Lägg till. Sedan trycker du på Matcha, väljer inbetalning från kundfaktura och fakturan det gäller. Ändra sedan betalt belopp till fakturans totalbelopp, 298 kr i ditt fall. Programmet känner då av att det är en del som återstår att bokföra, klicka därför på Ny bokföringshändelse. Registrera den som ett Övrigt uttag och Egen kontering. Du får sedan ange vilka konton du vill bokföra avgifterna på. När du gjort det klickar du på Bokför
 

Ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack för ditt svar. Jag tänkte inte alls på att jag kunde gått in under kassa och bankhändelser och matcha inbetalningen där. Det hade ju såklart varit smidigare, så det ska jag givetvis göra på de kommande utbetalningarna. Ska jag bokföra räntekostnaderna mot debit eller kredit? Bokför jag dem mot debit saknas ju 7,70 kr på inbetalningen mot företagskontot 1930. Alltså då ser det ut som att vi fått en inbetalning på 140,43 kr istället för 148,13. Eller menar du att 83xx kontot ska krediteras med 7,70?

My Janhall
ANSTÄLLD

Jag tänker att det blir lättare för dig att lägga in totalbeloppet på 1930 direkt för att sedan stämma av konto för konto. Du behöver inta använda 1930 på flera rader, summera dem istället så får du en bra överblick. 🙂

Om jag har förstått det korrekt så låg fakturan på 298 kr totalt, detta finns bokfört på ditt företagskonto idag vilket är felaktigt. Beloppet du fått in på företagskontot är 148,13 vilket innebär att 149,87 är det belopp som ska kreditera 1930. Om detta är rätt tolkar kan du kontera enligt följande: 


 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla för hjälpen 🙂