Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

NathalieWK
MEDLEM

Bokföra Edenred matkort

Hej min fråga gäller bokföring av Edenred förmån. 1177 kr förmånsbeskattas och betalas av företaget medan 1177 kr betalas av anställd. Vid själva lönekörningen så konteras dessa rätt men min fråga gäller vilka konton som jag ska boka upp detta när leverantörsfakturan kommer.

Jag behöver hjälp med ???? nedan och övrigt bokar jag så här:

2440 kredit 2354 kr

2641 debet 23,25 kr (avser den moms som är avdragsgill enligt Edenred)

????  debet 1177 kr

????  debet 1200,25 kr

 

Vid lönekörningen bokas detta så här:

7382 debet 1177 kr

7388 kredit 1177 kr

 

Tack på förhand!

 

8 SVAR 8
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Nathalie!

Alltid trevligt att ha möjlighet att erbjuda sin personal förmåner. 

Jag hade bokfört leverantörsfakturan så här:

Konto Debet Kredit
2440 - Leverantörsskulder   2354
2641 - Ingående moms

23,25

 
7699 - Övriga personalkostnader 

2330,75

 

 

Har du några ytterligare frågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig till oss. 

 

Glad midsommar

//Tinna

NathalieWK
MEDLEM

Hej, tack för svar!

Det jag undrar dock är om det inte blir dubbla summor vid leverantörsfaktura registreringen på personalkostnader 7699 när lönekörningen sedan sker eftersom lönekörningen bokar 1177 kr mot 7382 i debet? 

 

Tack på förhand/ Nathalie

Hej!

 

Det blir inte dubbelt i och med att vid lönekörningen så blir det ingen kostnad, utan 1177 är enbart redovisningen av förmånen, där man redovisar den i debet mot 7382 och kredit mot motkontot 7388 och därmed så blir det ingen kostnad. 

 

Så vid betalningen av fakturan för matkortet så tar företaget hela kostnaden, vilket i sin tur gör att de anställda/den anställde kommer bli förmånsbeskattad. Därmed så redovisas den förmånsbeskattningen som skall påverka den anställde/de anställda vid lönekörningen, men det är alltså ingen extra kostnad för företaget utan enbart en redovisning över varför skatten och arbetsvgivaravgiften är ökad vid lönekörningen. 

 

Tittar man tex på dina två händelser så blir det alltså så här i resultatrapporten ( saker i debet blir minus, saker i kredit blir plus i mitt exempel 😞

 

7699 med 2330,75

7382 med 1177

7388 med -1177

= 2 330,75 i kostnader

 

Däremot så vill jag bara dubbelkolla vad du menar med att företaget betalar en del och att den anställde betalar en del? Menar du att företaget skall stå för hälften och därmed förmånsbeskattas den anställde för den delen, samt att en del även skall dras från den anställdes nettolön (kostavdrag) som om de hade betalt det själva? Vad kan kunde läsa på Edenreds sida så är det den subventionerade delen som den anställde skall förmånsbeskattas på och företaget skall betala arbetsgivaravgift. Återkom gärna med lite förtydligande, då detta kan påverka om min kollegas förslag stämmer eller inte. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefin,

 

Tack för ditt tydliga svar! Ja det stämmer, företaget betalar arbetsgivaravgifter och den anställde förmånsbeskattas. I Visma lön som jag använder ser lönespec/lönekörning ut så här:

Löneart 2116 - Rikskuponger förmånsvärde        (1177,00)                konto 7382 (Kostnad för fria eller subventionerade måltider)

Löneart 1308 - Rikskuponger                                 -1177,00                konto 7388 (Anställdas ersättning för erhållna förmåner) (nettoavdrag)

 

Hoppas det blev förtydligat 😊

 

// Nathalie

Hej igen Josefin,

 

Jag vill tillägga för tydlighetens skull, om det inte framgick av mitt tidigare svar, att den anställde betalar för 1177 kr (vid lönekörning som nettoavdrag) och företaget betalar 1177 kr + ev. avgifter som aviseringsavgift och dylikt. 

 

//Nathalie

Hej igen!

 

Tack för förtydligandet, då förstår jag hur du menar och hanterar det. 🙂  Även om min kollegas svar fungerar i och med att du kopplat lönearten 1308 till ett kostnadskonto, därav dras kostnaden bort förutom att förmånen redovisas via 2116 lönearten, så är det enklare och lite bättre resultatrapportsmässigt att bokföra som nedan:

 

Betalning av fakturan:

 

2440 med 2354 i kredit
2641 med 23,25 i debet
1619 med 1 177 i debet
7699 med 1 200,25 i debet

 

När du sedan gör lönekörningen så bör lönearten 1308 vara kopplad till 1619. Detta är förinställt i Visma lön och bör kopplas mot ett fordringskonto då denna lönearten är kopplad mot den delen som den anställde betalar, dvs inte någon kostnad för företaget utan en minskning av en tidigare bokförd fordran. När jag använde dessa lönearter i Visma lön så bokfördes det som följande baserat på en bruttolön på 40 645:

 

1619 med 1 177 i kredit ( kopplad till löneart 1308 i mitt program, i ditt fall är det konto 7388 )

1930 med 29 076 i kredit ( 1 177 avdraget )

2710 med 10 392 i kredit ( fiktiv skatt, ej relevant nu )

2731 med 13 140 ( sociala avgifter beräknade på bruttolön + förmån )

7010 med 40 645 i debet

7398 med 1 177 i debet ( går utmärkt med 7382 som du har kopplat istället )

7399 med 1 177 i kredit ( motkonto till 7398 då detta bara är för att visa förmånsvärdet)

7510 med 13 140 i debet ( sociala avgifter )

 

Genom att bokföra fakturan som förslaget så får du alltså bara den delen som företaget står för som kostnad, medan den delen som betalas genom nettoavdrag blir en fordran på den anställde tills den dras på nettolönen vid lönekörningen. Du får också rätt beräknat med arbetsgivaravgiften. 

 

Det viktiga är att kontot för anställdes del vid bokföringen av fakturan är samma som det som dras i kredit på lönespecifikationen. Så om du vill så kan du behålla kopplingen för 1308 till konto 7388 men då byter du ut konto 1619 i bokföringen för fakturan istället. Dock blir det lite mer korrekt att inte hantera det som en kostnad och sedan en minskning av kostnad vid lönekörningen då detta är enbart den anställdes del och inte företagets.  

 

Ha en fin helg 🙂 

Josefine

Strålande Josefin!!

 

Det här känns så rätt, det var ungefär så här jag tänkte att det skulle hanteras (dock utan specifika konton). Tack så hemskt mycket för din tid och dina utförliga svar, nu känns det solklart!

 

Ha en jätte skön helg 😊

 

// Nathalie

Hej igen!

 

Ingen fara alls, så lite så. Skönt att det känns mycket klarare nu för dig, ha en fin helg du med nu! 🙂 

 

Josefine