Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Dranten
MEDLEM

Bokföra Milersättning för privat bil

Jag har läst genom de trådar jag kan hitta i ämnet men blir inte helt klar över bokföringsrutinen vid utbetalning av skattefri ersättning för egen bil, dvs 25 kr per redovisad mil.

Om jag tar rutinen från början,

1. Ska jag scanna in ett bildunderlag i eEkonomi, där körningarna, mil och datum framgår som sedan matchas mot själva verifikationen?

2. Jag använder kontantmetoden. Ser att man föreslår lite olika i trådarna. K 2898 mot D 7331 alternativt K 1930 mot D 5800 som direkt bokföring vid bank utbetalningen. Kan jag ta den enkla vägen och bokföra som vilken annan resekostnad som helst, K1930-D5800?

3. Vilken beskrivning och dokumenttyp ska användas vid registrering av bank händelsen

Jag vill sätta min rutin för hur hela hanteringen av milersättningen ska se ut och söker Era rekommendationer för det.

Tack

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Du bör scanna in körjournalen som visar de körda milen som underlag.

2. Hur du skall bokföra det beror på om frågan gäller ett aktiebolag eller en enskilda firma.

Aktiebolag

2893 kredit
7331 Debet

Enskild firma och ägaren av firman

2013 Kredit
5800 Debet

Enskild firma och anställda

2820 Kredit
7331

Så kontentan av detta är att du skall använda för alla anställda även ägaren i ett aktiebolag och 5800 används enbart för ägaren av en enskild firma

3. Körjournalen går bra att använda även för själva utbetalningen.

/Joachim

Dranten
MEDLEM

Tack för förtydligande. Det är Aktiebolag och jag är ägare. Bolaget är inte registrerat som Arbetsgivare.

Behöver jag med Kontantmetoden ändå ta bokföringen i två steg dvs först K 2893 mot D 7331 och sedan vid bankhändelsen kvitta D 7331 med K 1930?

Hej

Du behöver bokföra det i två steg även vid kontantmetoden.

Konteringarna skall göras på detta sätt

1. I månaden resorna skett

2893 kredit 
7331 Debet

2. När det sedan betalas ut

1930 kredit
2893 Debet.

/Joachim