Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

lindsman
UTFORSKARE

Bokföra aktieutdelning och utländska källskatt

Jag har ett aktiekonto hon Avanza och har jag fått aktieutdelningar inbetalt på Avanza konto från svenska och utländska bolag.
När jag har bokfört köp av aktier, gjorde jag så här:

Svenska aktier
1942 K XXX
1311 D XXX

Utländska aktier
1942 K XXX
1313 D XXX

Hur ska jag bokföra utdelning inbetalt på Avanza konto samt utländsk källskatt betald från Avanza konto

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Vad jag kunde hitta så brukar man bokföra utdelningen mot något konto inom 82XX, tex 8210 Utdelningar på andelar i andra företag. Skatten kan bokföras inom kontogruppen 89XX på tex 8980 Övriga skatter. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej, 

 

När jag bokförde gjorde jag exakt så som du skrev:

1942 K XXX

8210 D XXX

8980 D XXX

 

Är detta en korrekt lösning, eftersom källskatten drogs redan hos Avanza. Varje källskatt som Avanza har dragit från aktiekonto ska de bokföras i konto 8980. 

 

Ha en fin kväll!

Hej!

 

Hm ser lite knepigt ut med debet och kredit på sitt förslag. Om du nu fått en utdelning så bör du ha fått in pengarna på ditt depåkonto, inte tagit ut. Om det är enbart källskatt som dragits på den händelsen så bör det bara vara 1942 K XXX och 8980 D XXX bara. Utdelningen bör vara 1942 D XXX och 8210 K XXX. 

 

Förutsatt att det handlar om källskatt kring just utdelning för utländska aktier så skall man bokföra det mot 89XX enligt den informationen jag hittat ja, men det kan du alltid dubbelkolla med en konsult om du vill. Finns tyvärr inte jättemycket konkret information jag kunde hitta kring just det.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej,

Igår tittade jag över våran konversation och insåg att jag tänkte rätt men skrev helt fel och krånglit.  

Jag tror att det du skrev är helt korrekt, så behöver inte dubbelkolla med en konsult.

 

Är väldigt taksam över ditt meddelande och lösning. 

 

Ha en fortsatt bra dag!