Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Pontus66
UTFORSKARE

Bokföra aktievärde i årsredovisning

Hur bokförs ett aktievärde vid en årsredovisning?

 

Saldo i kassan bokförs i antal kr som finns på kontot?

Blir det samma med aktierna, det aktuella värdet?   Totalvärdet om det är flera aktier.

Kommer det att synas som en post som heter, "värdepapper" ?

 

Mvh

Pontus

 

 

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Pontus!

Jag har kikat på detta tillsammans med mina kollegor och man kan kort säga att svaret beror lite på. 🙂 

Jag tolkar det som att du menar aktier i andra bolag. Frågan är då om avsikten med innehavet är stadigvarande eller om det är en kortfristig placering? Är avsikten att aktierna skall stadigvarande innehas så utgör det en finansiell anläggningstillgång, är innehavet en kortfristig placering anses det vara en omsättningstillgång och detta har betydelse för hur aktierna värderas. 

 

Det har även betydelse om du tillämpar K3 eller K2. Via länkarna kommer du till bokföringsnämndens vägledning för respektive årsredovisning.

K3

Här får man välja mellan att värdera aktierna utifrån anskaffningsvärde eller verkligt värde (verkligt värde är marknadsvärdet i form av noterade priser på en aktiv marknad).

K2

Här får inte finansiella anläggningstillgångar värderas till verklig värde,  en värdestegring får därmed ingen effekt i resultaträkningen förrän aktierna säljs. Utan aktierna värderas till anskaffningsvärde inklusive utgifter som hör till förvärvet. Däremot skall de skrivas ned enligt 4 kap 5§ ÅRSREDOVISNINGSLAG, dvs om tillgången har ett lägre värde på balansdagen.

 

När det gäller ett noterat värdepapper ska senast noterad betalkurs på balansdagen användas vid jämförelsen med det redovisade värdet för att bedöma om nedskrivning ska ske. Om aktierna antas vara en omsättningstillgång skall de enligt 4 kap 9§ ÅRL värderats enligt lägsta värdes princip dvs det lägsta av anskaffningsvärde och nettoförsäljningsvärdet på balansdagen. 

 

Årsredovisning

Om det anses vara en anläggningstillgång så redovisas de troligen under rubriken Andra långfristiga värderpappersinnehav och om de anses utgöra en omsättningstillgång så redovisas de under Övriga kortfristiga placeringar. Men detta beror också på hur man har kopplat de konton du använder. 

 

Ha en fin tisdag! 
/My 

Hej My,

 

Tack för att du tog dig tid till detta. Tro det eller ej? jag lär mig mer och mer 😉

Ja jag menade att investera i aktieköp i andra företag, "på börsen". Jag skall studera K3 och K2...

 

När det gäller aktieköp bör de bokföras som "Andra långfristiga värderpappersinnehav", även om man får för sig att sälja tidigare än tänkt.  Ditt svar var mycket bra, jag ville veta benämningen av köpta aktier, nu vet jag, Tack och bock.

 

Mvh

P