Jag bokförde precis de sista posterna för 2019, och hade tänkt bokföra resultatet för året. När jag skulle göra det fick jag upp en ruta som varnade för att göra det innan momsrapporterna var klara. Jag har enskild firma och ska inte skicka in momsrapporten förrän 12 maj eftersom jag bara gör det en gång om året. Min fråga är alltså: Måste jag vänta tills det är klart innan jag kan bokföra resultatet? Brukar man inte göra det i januari?
Du ska bokföra momsrapporten per 31.12 även om du ska betala momsskulden först i vår. Du har då en skuld på konto 2650 tills betalningen görs.
Okej, så jag ska alltså göra det först och sen kan jag boka om årets resultat? Är det något annat jag borde göra innan dess?
Om du har bokfört allt som hör till året ska det inte vara något mer att göra. Som du vet blir det ibland öresavrundning på momsrapporten, det är bl. a. därför den ska göras före resultatbokningen. Men när du är säker på att alla fakturor och ev upplupna kostnader o/e intäkter är bokförda är det bara att bokföra resultatet.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.