Hej,
Jag har en fråga angående hur jag ska bokföra årets resultat.
Jag har två olika resultat, ett i Visma eekonomi samt ett annat i Skatteverkets Förenklade årsbokslut ruta R11 (Bokfört resultat) som är 6600kr mindre en det som visas i Visma.
Jag har ett varulager på över 200.000 kr och i det Förenklade Årsbokslutet är det ett schablonavdrag på 3% vilket motsvarar 6600kr. Hur gör jag här? Vilket värde ska jag bokföra i Visma? Det beräknade resultatet í Visma eller det bokförda resultatet på skatteverkets sida?
Bokför jag skatteverkets siffror ligger jag 6600kr plus i Visma.
Mvh,
Chris
Hej
Kan du bifoga en balansrapport från eEkonomi så jag få se hur den ser ut på kontonivå. är inte jätteinsatt i skatteverkets förenklade årsbokslut så vill test att lägga in det själv på skatteverket för att se hur det ställs upp visas.
/Joachim
Hej,
Jag har inte tillstånd att ladda upp bilder här längre?
Jag antar att jag måste använda siffrorna i Vismas program annars blir det väl ganska fel?
Borde man inte göra det Förenklade årsbokslutet på skatteverkets hemsida efter man bokfört årets resultat i bokföringsprogrammet?
Mvh,
Chris
Hej
Jo du skall göra klart allt i bokföringen först innan du gör det förenklade bokslutet.
/Joachim
Hej,
Jag tänkte på varulagret; i det Förenklade Årsbokslutet på skatteverkets sida görs ett automatiskt schablonavdrag på 3% vilket gör att resultatet då blir mindre om man har ett större varulager, i mitt fall blev resultatet ca 6600kr mindre.
Detta schablonavdrag på 3% är inget man ska bokföra i Visma i slutet på året, då varulagret ska inventeras och värderas?
Mvh,
Chris
Hej
Jag skulle säga att bokföringen av varulagret bör justeras ner på 3 % i så fall dvs korrigeras i bokföringen. Skall du använda det förenklade bokslutet på skatteverkets hemsida så skall du bokföra upp varulagrets värde till 97 %.
/Joachim
Hej,
Har du något bokföringsförslag på hur jag korrigerar denna summa i bokföringen?
Jag använder mig av förenklad VMB och mitt lager ligger på 1467 samt dessa 3% motsvarar ca 6600kr av mitt lager.
Måste man göra detta schablonavdrag på 3%? På skatteverkets hemsida görs det ju automatiskt?
Första tanken är att schablonavdraget är ganska bra för jag får ju betala mindre skatt men jag har då också ett lager som är värt 6600kr mindre än vad det egentligen gör?
Mvh,
Chris
Hej
Minska lagret med samma konton som det bokförs upp mot på detta sätt.
1467 Kredit 6 600
4990 Debet 6 600
/Joachim
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.