Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra återbetalning leasingavgift

Hejsan!

 

Betalade en faktura på min leasade bil där jag även fått tillbaka momsen. Nu har jag fått tillbaka hela summan från den fakturan med en lapp som underlag för återbetalning. Hur ska jag bokföra detta i visma eekonomi? Har kopierat in kontoutdraget till kassa- och bankhändelser..

 

 

mvh Björn

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Det känns som om du skulle bokföra en "intern" kreditnota på leverantören/leasingbolaget med lappen som underlag - sen kan du matcha återbetalningen mot denna kreditnota. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur gör jag det enklast i visma eekonomi?

Först och främst - vad var anledningen till återbetalningen? Hade du råkat betala en faktura 2 gånger? Eller har avtalet upphört och du betalat en faktura som krediterats? Det blir helt olika bokföring beroende på anledningen till återbetalningen.

Om avtalet har upphört och ett belopp från en faktura återbetalas pga kreditering har rimligtvis leasingbolaget utfärdat en kreditnota som underlag för återbetalning - det måste de göra för sin egen bokföring. Denna är i så fall det som ska bokföras och återbetalningen matchas mot den kreditnotan. 

Om du betalat dubbelt bokför du dubbelbetalningen mot ett konto för kortfristiga fordringar t ex 1680 och sedan återbetalningen mot samma konto. 

Om det borde ha utfärdats en riktig kreditnota men inte gjorts, utan bara lappen du nämner, bokför du den som en kreditnota på leasingbolaget med kontering omvänd mot själva fakturan, och matchar återbetalningen mot denna interna kreditnota. 

Lyckat till! 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det blev lite rörigt så som dom har gjort nu men såhär är det.

 

Leasingen har överlåtits från min enskilda firma till mitt nya aktiebolag. Betalade en faktura i förskott på enskilda firman i slutet på december och den har dom återbetalat men då till aktiebolaget.. så det är en faktura som betalats i enskilda firman som jag fått tillbaka till ab kontot.

Aha, då är det klarare: Kostnaden i EF ska minska och det ska inte vara någon resultatpåverkan i AB:t.

 

Så i AB:t bokför du återbetalningen på ett avräkningskonto mot enskilda firman, D1930 K28xx. Om du kommer betala ut beloppet till EFs konto debiterar du då 28xx. 

 

I EF bokför du en intern "kreditering" men enklast är att bara göra det som en manuell verifikation. Kreditera leasingavgift och moms så som du bokfört fakturan och debitera ett avräkningskonto mot AB:t, 16xx. Gör du överföringen mellan företagskontona krediterar du då 16xx när pengarna kommit in till EF. 

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Om jag vill slippa överföra pengarna till EF, hur ska jag då bokföra "intäkten" i AB och ändå kunna betala tillbaka momsen till skatteverket?

Hej!

Om jag tänker rätt så kan du inte låta insättningen bli en intäkt i aktiebolaget.

Däremot kan du ju sätta in pengarna i aktiebolaget och låta aktiebolaget ha en skuld till dig. Då bokför du det mot 2893.

Hanteringen i din firma blir ändå densamma.

 

@AnnicaL får gärna rätta mig om jag tänker fel. 🙂

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

Jag håller helt med Anna 😉 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! Det blir smidigt. Hur gör jag med momsen som jag bör betala tillbaka?

Momsen behöver du hantera i din enskilda firma. Som Annica skriver ovan så blir det en kreditering av leasingavgift och moms. Vid återbetalning brukar det enklaste vara att använda samma konton som vid utbetalningen fast tvärtom (dvs konton som du lagt i debet vid betalning läggs i kredit vid återbetalning).

 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack så mycket för hjälpen! 😊