Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra avbetalning samt ränta på maskin - eEkonomi

Hej,

Hur ska jag bokföra inköp av maskin som betalas på avbetalning i 12 månader? Maskinen kostar 99 500 kr plus räntan som är på 450 kr/mån.
30 SVAR 30
Highlighted

Re: Bokföra avbetalning samt ränta på maskin - eEkonomi

N ́Maskinens inköpspris bokför du 
Debet 1210 Maskiner och inventarier

Avbetalningsskulden bokför du
Kredit 2890 Kortfristig skuld (betalas inom 12 månader)

Räntan bokför du
8400 Debet

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

Tack!
/Paulina
Highlighted
NY MEDLEM

Hur gör jag med momsen? Kan jag dra av hela momssumman på en gång, eller dras den av per faktura? Avbetalningen sträcker sig över två räkenskapsår.
Highlighted

Momsen drar du av på inköpsfakturan som ligger till grund för den svbetslningsskuld som uppstår.

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

för att förtydliga, jag drar av endast den del av momsen som faktureras varje månad?
Highlighted
NY MEDLEM

Köpet är ett så kallat hyrköp, det vill säga, försäljaren förbehåller sig äganderätten tills maskinen är avbtetald. Ska jag ändå lägga upp maskinen som inventarie innan den är helt avbetald?
Highlighted

inventarier ägs av köparen.
Hyrköot - eller leasad - egendom tillhör inte köparen - hyrtagaren och skall följaktligen inte redovisas som inventarie hos köparen.

Jag är inte bekant med fråga om köp/ hyra som omfattar både momspliktig hyra och ränta på avbetalningsskuld så jag är inte rätt person att svara längre.
Är försäljaren ett finansiellt institut (finansbolag eller dylikt) eller en traditionellt säljande företag?

Mikael
Highlighted
NY MEDLEM

traditionellt säljande företag. Och då förstår jag lite mer, maskinen ska läggas upp som inventarie när den är avbetald och jag står som ägare på den, därefter görs en årlig avskrivning. Tack för utförligt svar!

Till vilket värde menar du att du ska ta upp den då när den är betald?
Mikael