Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Leyla Siris
MEDLEM

Bokföra betald skatt under 2022

Hej,

 

Jag har betalat skatt under 2022 vid 5 tillfälle (sammanlagd 25016 SEK) och en gång under 2023 men tyävrr har missat att bokföra det.

(12976+3010+3010+3010+3010) = 25016 SEK  under 2022

(3010 SEK ) = under 2023

 

1- Hur kan jag bokföra dessa under 2023 innan boklslut i maj för Enskild firma, eftersom 2022 redan redovisats till Skatteverket ?

2- Kan man bokföra skatten under 2022 som en klumpsumma på 25016 SEK  under 2023 ?

 

3- Är detta ett bra sätt att omföra den betalda skatten ifall jag skapar två manuella verifikationer på 25016 SEK och 3010 SEK för den betalda skatten ? Vänlinge se nedan !

 

Jag är tacksam för all hjälp..

 

Exampel på den första summan på 25016 SEK

LeylaSiris_0-1709422288849.png

 

 

6 SVAR 6

Hm. Undrar lite vad du menar med att betala skatt? Det kan ju inte vara preliminär skatt då det är olika belopp. Är det restskatt och annat så är det egentligen bara vanliga egna uttag, om du tagit ut pengar från företagets konto. 

Skatt är i en enskild firma ingen kostnad (som det är i ett aktiebolag) utan mer en privat konsekvens av att du har en beskattningsbar inkomst. 

Hur som helst så är det bra om du bokför det som händer på ditt (vilket då även är företagets) skattekonto på kto 2012. Så att du har samma saldo i bokföringen som i verkligheten. Man behöver egentligen inte alls bokföra skattekontot i en enskild firma då det, som sagt, är en helt privat angelägenhet, även om det påverkas av moms m.m. Vi som har byrå föredrar oftast att bokföra det för att ha koll på att kunden verkligen sköter sina skatter. Men frågan kvarstår vad det är för skatter du menar?

Leyla Siris
MEDLEM

Hej,  Tack för ditt svar.

 

Under 2022 fick jag besked från Skatteverket om preliminär skatt som jag skulle betala varje månad eftersom jag hade angivit en preliminär vinst på c:a 100000 SEK under 2022. Nu vill jag bokföra skatten som jag betalat till Skatteverket för att ha koll på det. 

 

Kan man bokföra skatten för 2022 som en klumpsumma på 25016 SEK  under 2023 ?

 

3- Är detta ett bra sätt att omföra den betalda skatten ifall jag skapar två manuella verifikationer på 25016 SEK och 3010 SEK för den betalda skatten ? Vänligen se nedan !

 

Exempel på den första summan på 25016 SEK

LeylaSiris_0-1709476701537.png

 

Jag undrar också vad man ska göra ifall skatteverket betalar momsfordran till mitt privata bankkonto eftersom det inte går att anmäla två konto då jag  också har lön från anställningen. Jag har också ett bankkonto för mitt företag som inte anmält till Skatteverket.

 

 

Du kan absolut bokföra den som en post även om den i en enskild firma endast hamnar inom eget kapital. Kan tyvärr inte se hur du konterat den då bilden är för liten men en helt "vanlig" betalning av preliminärskatt i en enskild firma, om man även bokför skattekontot blir så här:

kredit 1930 ut från banken

debet 2012 in på skattekontot

kredit 2012 ut från skattekontot när den dras där.

debet 2015 om du vill hålla koll på den preliminära skatten.

 

Det är ett litet gissel med enskild firma. Har man löpande firmatransaktioner från skattekontot så kan det vara bättre att ha företagskontot som anmält konto. Då är det bara den/de gånger det är privat som måste bokföras om och tas ut. 

Om inte annat så bokför du en återbetalning av moms så här:

debet 1630 moms åter in på skattekontot

kredit 1650 minskning momsfordran

kredit 1630 moms ut från skattekontot

debet 2013 eget uttag

debet 1930 om du sedan för över beloppet till firmakontot

kredit 2013 nollning uttaget... 

Hoppas att det här gav lite info om hur du skall tänka. Lycka till!

Leyla Siris
MEDLEM

Tack för svaret.  Vänligen se bilden som du inte kunde se tidigare.

LeylaSiris_0-1709592252766.png

 

Hej

 Det du bifogat i den senaste bilden är helt korrekt.

/Joachim

Tack