Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Inköp varor från Amazon via privat utlägg

Hej på Er,

 

köpte in ett par varor från Amazon.se till aktiebolaget, men då jag inte hade företagskortet på mig vid köptillfället, så gjorde jag utlägget privat med privat kreditkort.

 

På köpekvittot från Amazon så framgår det att priset är 2 723,40 kr inkl. moms och 2178,72 kr exkl. moms.

På kvittot står att Amazon Services Europe S.a.r.L. har deklarerat för momsen, samt deras Moms #.

 

Hur bokför jag detta utlägget på korrekt sätt som inköp av varor, för att sedan betala ut beloppet till mig privat då jag gjorde utlägget tillfälligt?

 

STORT TACK på förhand!

//Adde

12 SVAR 12
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. När du köper saker till företaget så är det alltid bra att tydligt ange att det är till företaget och ange ditt företags VAT nummer så det blir korrekt hanterat och man kan tydligt se att inköpet är för företaget. I och med att de angett moms på inköpet så låter det som att du blivit hanterad som privatperson och du har då ingen avdragsrätt för den momsen som tagits ut. I och med att du egentligen köpt varan som privatperson så kan man ju diskutera om detta verkligen skall hanteras som man brukar, dvs som ett inköp inom EU med fiktiv moms eller inte. Här tycker jag att det mest rimliga är att bokföra det mot ett lämpligt kostnadskonto utan momskod i debet och mot ditt skuldkonto tex 2893 i kredit för att visa utlägget. Du kan alltid dubbelkolla med Skatteverket om de anser att det ändå skall redovisas som ett inköp inom EU med fiktiv moms. När du betalar ut detta så väljer du konto 2893 mot bankhändelsen. 

 

Om de angett ett svensk VAT nummer på fakturan så bör du kunna hantera det som ett vanligt svensk inköp då de då säljer enligt svenska regler. Du bör då ha avdragsrätt på momsen om du har det i normala fall.

 

Ha det fint!

Josefine

Hej @Josefine Johansson!

Tack så mycket för ett snabbt och suveränt utförligt svar. 🙏

 

Nej, de har inte angivit ett svenskt VAT-nummer på kvittot/fakturan, det står Moms # LU19647148. Och när jag gör uppslag på det på Europeiska Kommissionens sida, VIES (VAT Information Exchange System) så är det Luxemburg som Moms/VAT-numret återspeglar.

 

Jag skall se om jag kan få ett svar från Skatteverket hur de anser att detta skall hanteras.

 

Må underbart gott!

//Adde

Fick du något svar?

Hej

Det hanteras på samma sätt som det tidigare svaret som gällde ett aktiebolag. Den enda skillnaden är att du i din enskidla firma använder konto 2018 egen insättning istället för konto 2893 som man använder i aktiebolag.

Konteringen kan t ex se ut på följande sätt om det skall redovisas omvänd skattskyldighet på det.

 

Det kan dock vara en bra ide att höra efter med skatteverket först vad som gäller just dig i detta fallet.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Tack. En annan fundering, jag har varor som jag har köpt in innan jag startade företaget. Hur får jag enklast in dom i firman? 

Hej

Du lägger lättast in dessa via menyvalet Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Tänk på att de skall läggas in på det första datumet i ditt räkenskapsår-

Tänk på att man inte får dra av för kostnader som uppstått innan Aktiebolaget bildades däremot får man dra av för kostnader innan företaget blev registrerat. Har inköpet skett innan bildandet måste man som privatperson sälja varorna till aktiebolaget enligt det aktuella marknadsvärdet och då får man inte dra av någon moms.

För att visa med ett exempel på ett inköp som skett efter bildandet men innan registreringen av bolaget. På detta inköp får momsen dras av. 

 

Ha en fortsatt fin dag
Joachim

 

Jag har enskild firma och handlar från Amazon med mitt privata konto. Vad gäller?

Kennamer
MEDLEM

Hej!

 

Jag beställde ett par varor från Amazon utan att nämna VAT och fick en faktura ink moms som jag har betalt.   Jag förstår att jag missar ingående momsen nu.  Hur går jag tillväga med bokföringen? 

 

Tack för svar. 

Hej

Du bokför det på samma sätt som när du angett ditt momsregistreringsnummer. Enda skillnaden är att beloppet du bokför blir högre.

Tar i exemplet nedan ett inköp på 500 kr inklusive moms.

 

/Joachim

Stort tack för ditt svar, Joachim!

 

Jag driver en enskild firma. Varorna är som sagt köpta från Amazons platform men från en leverantör i Kina.  Hur ser bokföringen ut då?

 

Vänliga hälsningar,

Kenna

Hej Kenna,

 

Om leverantören är från Kina så bokförs köpet på förslagsvis konto 4001 'Inköp av varor utanför EU' utan momskod. Om det däremot på fakturan visas ett VAT-nummer som är ett land inom EU (ex Luxemburg) bokförs köpet så som Joachim visade, eftersom det då måste redovisas en omvänd skattskyldighet i momsdeklarationen. 

 

Vid köp av varor utanför EU är det alltid bäst att dubbelkolla på Tullverket ifall ditt företag har något monetärt tullvärde att redovisa i momsdeklarationen. Du nämner dock att du driver enskild firma och att du vid detta köpet inte uppgav ditt VAT-nummer men det är alltid bäst att vara på den säkra sidan.

 

Önskar dig en fin dag!

/Pamela

Hej Pamela!

Tack så mycket för svaret.

Det finns står inget VAT nummer, står endast VAT Declared by Amazon.com Services Inc och sedan VAT Import-0SS

 

Jag ska höra med tullverket. 

 

Vänliga hälsningar,

Kenna