Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ThereseF
MEDLEM

Bokföra betalning av kundfakturor

Hej,

Jag har knappat in ett antal fakturor som skickats till kund. (Kundfakturor, använder Visma Administration 500). Nu har betalning kommit för dom samt en specifikation för avräkning. Här vet jag inte hur jag går vidare? på avräkningen har det tillkommit franchise avgift samt moms. 
Tex jag har gjort en faktura till bolaget på 1378:- och det är bokfört och finns i kundreskontrat. Om jag nu knappar in alla dessa betalningar manuellt hur får jag då bort dom från kundreskontrat?

Hoppas ni förstår vad jag menar? 

Mvh Therese 

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Therese,

 

Du skriver att du knappar in alla betalningar manuellt och då vill jag veta om du menar att du har gjort en direktbetalning av fakturorna? Det gör du inne på kundfakturan och fliken Spårning. 

När du gör din betalning av fakturan minskar du fakturans saldo och därmed kundfordran. För att bokföra detta skriver du en inbetalningsjournal

 

Har du många fakturor som är betalda är det kanske mest effektivt att du registrerar flera betalningar samtidigt och det kan du läsa om i dokumentet Registrera inbetalning. 

 

För att de inbetalningar du har registrerat ska bokföras så behöver du skriva ut en inbetalningsjournal och godkänna utskriften av den. Direkt efter inbetalningsjournalen skrivs ett bokföringsunderlag ut.

 

Hoppas det känns lite tydligare och annars är du varmt välkommen att höra av dig igen till mig eller genom att kontakta supporten

 

Väkommen!

 

/Tinna