Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalning av upplupen intäkt - avvikelse i momsrapporten

Hej! 
Jag har sökt och sökt men inte hittat lösningen på mitt problem.

Jag har Enskild Firma, bokför med kontantmetoden och redovisar moms en gång per år.

Bokslutet 2016 anlitade jag en redovisningskonsult. Jag hade två fakturor som jag inte fått betalt för, en försäljning 6% moms och en försäljning 25% moms. Redovisningskonsulten bokade detta på 1790 - Upplupna intäkter i årsbokslutet, och intäkterna redovisades i 2016 års resultat.

Jag fick betalt för dessa fakturor i januari 2017. Då bokade jag:

1930 - Debet, 34 125:-
2611 - Kredit, 6 825:-
1790 - Kredit, 27 300:-

Jag bytte till Visma under 2017, så dessa fakturor behöver bokföras manuellt och jag kan inte nyttja några automatiska funktioner 😞

Nu när jag skall lämna in momsrapporten rapporterar den en avvikelse, då det inte finns någon matchande försäljning för utgående momsen på dessa verifikationer.

Hur gör jag nu?

Jag kan ju inte boka inbetalningen på ett försäljningskonto då intäkten redan är redovisad under 2016? 
Samtidigt har jag förstått att jag ska ta upp och betala momsen under det år jag får inbetalningen, dvs 2017?

Har jag bokat fel när jag krediterade 1790? 

PS 
Jag börjar misstänka att redovisningskonsulten gjorde fel när den valde 1790, det borde varit kundfordran eftersom jag faktiskt hade skickat fakturorna vid årsskiftet. Men kan/bör man ändra bokslut i efterhand? Resultatet 2016 blir ändå detsamma, och bokföringen för 2016 är ju låst för länge sedan.
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karin, 
din misstanke att konsulten gjorde fel stämmer, fakturabeloppet borde ha legat på 1510 Kundfordringar, eftersom det var fakturerat. Din bokning vid betalningen skulle vara D 1930, K 1510 (eller i ditt fall nu 1790). Felet är att du inte ska ta upp något belopp på 2411 eftersom det ju redan var momsat 2016. Så hela beloppet ska krediteras 1790. 

/Annica
Fd medlem
Inte tillämpbar

Fast det är ju inte momsat 2016?

Det enda konsulten bokade på 1790 var summan exkl moms 😞
Så det kom inte med i 2016 års momsrapport.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du använder kontantmetoden ska denna faktura ha varit med på 2016. MEN, om det inte gjordes ska du boka intäkter på 2017, dvs boka inbetalningen på ditt intäktskonto i stf 1790 och momsen som du gjorde. Sedan får du göra en manuell verifikation och boka kredit 1790 debet intäktskontot men ta bort momskoden på intäktskontot just på denna transaktion för att inte få mer problem vid momsrapporten för 2018. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, så då gör jag en korrigeringsverifikation så istället för 1790 blir det 3041.

Men hur skall den manuella verifikationen se ut då? Kan man ta bort momskoden på just denna verifikationen eller hur menar du?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det ska du kunna göra. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,
Jag har nu dubbelkollat och fakturadatumet är faktiskt efter årsskiftet, dvs jag hade inte fakturerat 2016 utan 2017. Så då var det en upplupen intäkt, och redovisningskonsulten bokade på rätt konto 1790.

Men gäller fortfarande det du sade tidigare?

Dvs boka de betalade fakturorna på ett intäktskonto, och sedan göra en manuell verifikation utan momskod där jag vänder 1790 mot intäktskontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja det gäller fortfarande. Effekten ska bli att du inte har en intäkt på det nya året eftersom den var upptagen i bokslutet. Men i momsrapporten ska intäkt och utgående moms komma med.

Ett tips är att du skulle kunna lägga till momskod direkt på konto 1790 i verifikationen så kommer det med i momsrapporten. Då behöver du inte boka fram och tillbaka på intäktskontot. Men det stämmer helt som Annica skriver.

Skönt att redovisningskonsulten hanterat det rätt iaf 🙂

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen!

Jag blev förvirrad av att min försäljning syntes på momsrapporten men inte på resultaträkningen. Nu vet jag är det är precis så det ska vara.

Tusen tack för hjälpen!