Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra betalningskrav från Skatteverket

Har fått en faktura i oktober från skatteverket. 

Det är ett betalningskrav från skatteverket då vi hade en skuld på 26 610:-

1, Lägger jag in denna i verifikationer?
2, Hur konterar jag denna? 

observera att jag är ny i bokföringsvärlden! 🙂

6 SVAR 6
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag antar att du då inte alls gjorde utbetalningen förra perioden?
Är det någon förseningsavgifter på betalningskravet? Betalningskrav från myndigheter är inte avdragsgilla och kan läggas på konto 6992.


Om du i vanliga fall brukar bokföra dina utbetalningar till Skatteverket såhär
1930 kredit
1630 debet 

så kan du göra likadant nu, men lägg till konto 6992 för förseningsavgiften.
Till exempel

1930 kredit 26 660:-
1630 debet 26 610:-
6992 debet 50:-
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Roffakab
CHAMPION

Hej

Lite komplettering till Annas svar.

Fakturakravet från skatteverket innehåller troligtvis inga förseningsavgifter. Dessa skickas normalt ut som ett separat beslut och drabbar den som inte deklarerar i tid.

För den som inte betalar i tid är det mera troligt att fakturabeloppet inkluderar upparbetad räntekostnad (dröjsmålsränta) på ditt skattekonto. Det bör framgå av fakturan hur stort detta belopp är. Om inte kan man begära ut ett kontoutdrag och där se hur mycket ränta som påförts skattekontot.

Räntekostnad på skattekonto konteras normalt med konto
8423 Räntekostnad för skatter och avgifter och är en "ej avdragsgill kostnad" dvs den ska återläggas i inkomstdeklaration.

I så fall blir konteringsexemplet: 

1930 kredit 26 660:-
1630 debet 26 610:-
8423 debet 50:-

MVH 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har också haft en himla massa räntekostnader och förseningsavgifter till SKV. När jag betalat dessa har jag först krediterat mitt kassakonto och debeterat skatteskuldskontot (2510). Därefter har jag krediterat skatteskuldskontot (2510) och debiterat 6992 som anges här ovan. Jag inser nu att jag har inte lagt in skulden gällande förseningsavgifterna när den uppkommit. Hur gör jag det? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johannes.

Är inte riktigt med på hur du menar, kan du förklara närmare?

/Patrik
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det har uppstått kostnader på mitt handelsbolags skattekonto som inte är kopplade till skatt, utan är dels förseningsavgifter för underlåtenhet att skicka in momsdeklarationer i tid, samt räntekostnader som uppkommit pga underskott på skattekontot. Jag har tidigare, vid betalningstillfället, krediterat mitt företagskonto och debeterat tillgångskontot skatteskulder (2510). Jag trodde det var allt som behövdes göras, men jag inser ju nu att jag inte lagt in skulden när den uppstått, och jag misstänker att det är det som gör att nu när jag ska avsluta bolaget, att jag har överskjutande fordringar pga skatteskuldskontot (2510) på ungefär det belopp som den sammanlagda summan av förseningsavgifterna. Hur skulle jag, och ska jag bokföra förseningsavgiften när den uppstått?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Johannes!

Jag ser att du fått svar på din fråga i denna tråd.

/Elin