Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra biljettförsäljning, har anlitat Tickster

Mitt företag hade ett event och vi valde att sälja biljetterna till detta arr genom Tickster. 

När biljetterna är sålda av Tickster så får jag en utbetalning till mitt konto där deras avgifter redan är dragna samt moms på 6% (biljettförsäljning).

Hur ska jag bokföra dessa pengar som kommer in på mitt konto? 

Har ett handelsbolag.

Med vänlig hälsning,

Jonsssson

8 SVAR 8
CarinaEsp
CHAMPION

Du ska få ett underlag från Tickster, det är möjligt att du själv måste logga in och hämta det. Nu var det ett tag sen jag hade såna underlag i handen, men som jag minns det så var de tydliga.

Hela biljettintäkten ska bokas som intäkt, momsen på biljetterna är 6 %

Du har sedan en avgift till Tickster där de tar ut 25 % moms på den avgiften, detta blir då en försäljningskostnad, förslagsvis konto 6090.

Exempel: 

Du har sålt 100 biljetter totalt 30 000 kr inkl moms

Biljettintäkt 28 302,- 

Moms (6 %)  1 698,-

Kostnad    800,-

Moms (25 %)   200,- 

Banken  29 000,-

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack för svar!!

Förstår jag dig rätt om jag bokför så här? 

Detta är bara en liten del av biljettförsäljningen, den första avräkningen, men jag antar resterande avräkningar ska bokföras på samma sätt...

Utbetalt på mitt konto är alltså 5685kr av Tickster.

Visma.png

Hej,

Det rör sig om en försäljning som du gör. Du ska därför inte använda leverantörsreskontran.

Man brukar få utbetalningen från Tickster ganska omgående, du borde därmed kunna bokföra intäkt och kostnad i samband med att du får utbetalningen.

Om du har fått in 5 685 kr på ditt konto så bokar du det beloppet i debet mot banken (1930)

Som jag förstår det så är kostnaden till Tickster 555 kr inkl moms, konteringen blir då enligt följande:

D1930  5 685 kr

D6090    444 kr

D2641    111 kr

Din intäkt som då är 6 240 kr inkl moms ska bokföras i kredit på ett konto som är kopplat till 6 % moms.

K3XXX   5 886,82 kr

K2631     353,18 kr   

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Aha, då förstår jag! 

TACK för ett fantastiskt bra svar😀

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har sålt entrébiljetter via Billetto. Kan liknas vid Tickster. Hur ska detta bokföras?

 

 

sedan ska jag väl också bokföra detta som försäljning av tjänst (25% moms) och bokföra det i sin tur? eller har billetto redan gjort det?

 

Namnlös.jpg

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ingen som kan hjälpa?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja skulle uppskatta svar på den här frågan också.

 

Mvh Tony

Hej @Fd medlem och TiscEk

Anledningen till inget svar har getts från vår sida är att lösningen tros finnas i CarinaEsps två svar ovan. Läs gärna igenom dem och känns det fortfarande oklart är ni välkomna att återkomma såklart. Då tar vi det en vända till. 🙂 

Ha en bra dag! 
/My