Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra biluppställningsplats? - eEkonomi

Jag undrar vilket konto jag kan bokföra biluppställningsplats. Vill ej använda 5800 eftersom jag har många parkeringsavgifter på det kontot.
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Jag är inte helt med på vad du menar med biluppställningsplats, om det är så att ni hyr en parkeringsplats eller om det är vanlig parkeringsavgift du tänker på.

Om ni hyr en parkeringsplats eller en plats i ett garage kan du bokföra det som lokalhyra.

Skulle det vara företagets utgifter för parkering avseende ägda eller lesade/hyrda bilar kan det bokföras som personbilskostnader.

Gäller det anställd som använder egen bil eller förmånsbil och företaget betalar parkeringsavgiften t.ex. i samband med tjänsteresa hanterar du kostnaden förslagsvis som resekostnader. Du skriver att du i så fall inte vill använda dig av 5800, det bästa är kanske att du skapar ett eget konto då under 58 för att särredovisa parkeringsavgifterna.

Återkom gärna med lite mer information om du inte får tillräckligt svar på din fråga nu.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är en hyrd parkeringsplats för en leasing bil så det är kanske bäst att bokföra som personbilskostnad?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Om det är hyra av parkeringsplats så räknas det normalt inte till bilomkostnader till skillnad mot parkeringsavgifter i t.ex. parkeringsautomat. Så om det är en parkeringsplats ni hyr passar det bäst att bokföra som hyra av lokal.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för hjälpen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hyra av bilplats.

Jag undrar hur man bokför följande händelse - hyra av bilplats. Vi har AB och bilen är privat.Hyra
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej! Vi ställer vår leasade skåpbil på en parkering där vi bor eftersom vi bor i lägenhet och inte har någon privat parkering. För att stå på parkeringen måste vi köpa biljett i en parkeringsautomat. Hur bokför jag detta?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Chippis,

Enligt "Redovisa rätt" ska företagets utgifter för parkering avseende ägda eller leasade/hyrda bilar bokföras på ett enda konto för personbilskostnader respektive lastbilskostnader, exempelvis i kontogrupp 56 Kostnader för transportmedel.

Återkoppla gärna om du har några funderingar kring detta!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar! Då blir min följdfråga, vad räknas som lastbil respektive personbil? Bilen detta avser är en Peugot Partner.
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Chippis,


Jag tror att du hittar det bästa svaret genom att kolla på Transportstyrelsens hemsida, dels information gällande Personbil och även sidan gällande Personbil och lätt lastbil. Jag hittade även en sida gällande vad som enligt Transportstyrelsen, klassas som Lastbil.


På sidan Vi Bilägare så hittade jag även en bilfråga: När blir skåpbilen lastbil? där Transportstyrelsen har svarat på frågan. 


Hoppas någon av sidorna kan vara till hjälp! 
/Theodor 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för tipsen!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen! Får man lyfta momsen på parkeringsavgifter? T.ex. står det på min biljett: 22 kr moms
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Chippis! I denna tråd finns svar på din fråga: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-parkeringsavgift

Tänk på att en av bolaget hyrd parkeringsplats eller helt enkelt tillhandahållande av en parkeringsplats kan ge underlag till förmånsbeskattning. Framförallt för dom som jobbar där det kostar att parkera normalt sett. Detta oavsett om du har en förmånsbil eller privat bil....Fri parkering skall värderas till marknadsvärdet, d.v.s vad det kostar att parkera i närheten av arbetsplatsen....