Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jgv4jab
MEDLEM

Bokföra bolt och uber avräkningar

Hej

Jag undrar hur man göra rätt när det gäller  inkört belopp varje vecka

Jag bokföra inkört belopp med moms och sedan när jag får intäkter i bankkonto då bokföra jag dem , men problemet är för den faktura vi fåt varje månad och moms rapporten till skatteverket att den hänga inte ihop

 

hur kan ni tipsa mig om detta snälla

mvh

George

11 SVAR 11
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det kan vara så att fakturan/avräkningen du får veckovis innehåller en avgift och ingående moms. Avgiften+moms behöver du då bokföra separat för att det ska stämma.

 

Om du har möjlighet att lägga upp en bild på fakturan eller skicka den till mig på casperkonig@gmail.com kan du få exaktare svar.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej min vän

Tack för att du svarade mig så snabbt

Det är så här att jag får varje vecka en summa på inkört belopp och det kan jag bokföra rätt tror jag lika 

1518 D 

3043 K

2631 K

Men när de sätta in pengarna i företagskonto varje vecka då bokföra jag så här

1930 D

4041 D

2647 D

2614 K

2820 K vilka är dricksen jag får för att sedan betala jag dem till anställda

1518 K

3990 K vilka är de bonus jag får

 

Men de skicka varje månad en avräkning då vet jag inte om den ska bokföra eller inte samt att om jag ska bokföra den då behöver jag kanske inte bokföra insättningarna varje vecka eller hur.

en sak till vill jag gärna veta vilken är att ska jag separera intäkterna när det bli summa på slutet av en månad och på början av följande månaden

 

MVH

George 

JGV4J AB

Hej

 

Jag tycker att du ska fortsätta bokföra dina körningar och inbetalningar veckovis på det sätt du beskriver.

 

Avräkningen använder du för att kontrollera ovanstående men bokförs ej.

 

Att separera en vecka vid månadens slut känns onödigt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej min vän

Tack för svaret, men jag skulle vilja fråga dig om Dricksen.

Är det ok om jag bokföra dricksen på konto 2820 som en skuld till mina anställda och då när jag betalade dem så bokföra dem igen, jag menar att det är ett korrekt sätt för att jag betala inte skatt på dem .

mvh

George

Hej

 

Ja du kan bokföra dricksen via konto 2820 och då ha tydlig dokumentation över vem som sedan får dela på dricksen.

 

Vänliga hälsningar

Rolf

Hej

Tack för allt.

Om det något mer , får jag komma tillbaka med vissa frågor , tack

 

Mvh

George

Hej

 

Klart du får.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej igen min vän

En snabb fråga bara, om jag få avdrag på 75 krona från summan 1000 (inkört belopp )med den processen hur man bokföra det då

Det är så här att jag får varje vecka en summa på inkört belopp och det kan jag bokföra rätt tror jag lika 

1518 D    1000

3043 K               943,40

2631 K                 56,60

Men när de sätta in pengarna i företagskonto varje vecka då bokföra jag så här

1930 D    800

4041 D    200

2647 D    40

2614 K                40

2820 K                      vilka är dricksen jag får för att sedan betala jag dem till anställda

1518 K   1000

3990 K                       vilka är de bonus jag får

 

MVH

George

Hej

 

Lite svårt att svara på din fråga då jag inte vet vad avdraget på 75 kr består av.

 

Dina belopp i exemplen verkar också vara påhittade och verifikationen vid utbetalning balanserar inte då det saknas belopp för dricks och bonus. Konto 6060 kan kanske användas men det beror alltså på vad avdraget grundar sig i.

 

Det vore till stor hjälp att se ett exempel på dina månadsvisa avräkningsbrev. Vill du inte visa det här kan du skicka en kopia till casperkonig@gmail.com.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej min vän 

Det är så här , när vi får vecko inkört rapport står allt så

Inkört belopp, avbokningsavgift, bonus, dricks och andra lika återbetalning avbokningsavgift till kunder när de klaga på föraren vid att inte hämtade dem då den summan ska bort när vi bokföra, själfklart den summan 75 står av 70,75 samt 4,25 moms

Hej!

 

Jag hoppar in i din och Roffakab's tråd för att du skall få återkoppling. Eftersom det är svårt för oss att ge dig ett råd utan att se underlag och helheten i din bokföring så rekommenderar jag att du antingen tar kontakt med din redovisningskonsult, alternativt höra av dig till Roffak om han kan ta på sig uppdraget att hjälpa dig då han erbjudit att du kan maila underlaget till honom. 

 

Spontant så borde det kunna bokföras mot samma konto som du bokför avbokningsavgiften, då du säger att det är en återbetalning av avbokningsavgift. 

Ha det fint!

 

Josefine