Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Louice1
MEDLEM

Bokföra cykelförmån

Hej, 

 

vi funderar på att erbjuda våra anställda kort på styr & ställ, dvs eldrivna cyklar som man hämtar och lämnar på angivna stationer. Arbetsgivaren skulle i så fall köpa årskorten som kostar 300 kr ink moms. Jag har kollat på skatteverkets sida, men blir osäker på om detta räknas som att arbetsgivaren äger cykeln. Är det korrekt enl SKV:s regler? Personalen som väljer att tacka ja till det ska ju förmånsbeskattad, hur bokför jag det?

 

Tack på förhand.

 

/Louice

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle inte säga att det blir som att arbetsgivaren äger cyklarna då ni enbart erbjuder kortet för att använda styr och ställs cyklar. Däremot så bör det bli förmånsbeskattning på detta ja, där det möjligtvis kan likställas som att om arbetsgivaren skulle leasat cyklarna till de anställda dvs som en form av hyra. Här finns det exempel på hur man beräknar detta enligt dessa regler. Det kan också möjligtvis vara så att det bör hanteras som ett års- och periodkort för buss som du kan läsa mer om här. Om ni känner er osäkra så kan ni alltid dubbelkolla med Skatteupplysningen, eller om det finns någon annan användare i forumet som har koll på detta som vill dela med sig. 

 

Hur man bokför förmåner beror på hur ni planerar att hantera den, men i denna samt denna länken så kan du läsa lite om hur man kan hantera det i Visma lön samt rent bokföringsmässigt i vissa fall.  

Ha det fint!

 

Josefine

Louice1
MEDLEM

Tack så mycket! Ja, vi kikar även på möjligheten att erbjuda årskort för kollektivtrafik, men där känns reglerna tydligare. Jag får höra av mig till SKV och dubbelkolla.

 

/Louice