Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra dagsakassa

Hej!

Vi är ett eventföretag som har ett projekt i helgen där vi ska ha massa av försäljning av mat, vin och dryck. Vi har ju inte denna typen av försäljning normalt i vårat företag men nu ska vi alltså sälja mat och vin vars transaktioner sedan kommer att komma in på vårat bankkonto efter att vi har gjort dagsavslut på alla våra betalterminaler. Men hur bokför jag sedan detta egentligen? Hur blir det egentligen med momsen? Jag måste ju deklarera moms för all denna försäljning.. Momsen kommer ju inte synas i betalmaskinerna utan endast från rapporten i kassaregistret. Kan ju bli problem om kassaregistret diffar mot vad som slås in i betalmaskinerna...

Lite förvirrad och vet inte riktigt hur man går tillväga vid denna typ av försäljning.

Tacksam för hjälp.

MVH
Hedvig
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kassarapporten är ju det underlag registret skapar utifrån vad som registreras i kassaregistret. 

Varför ska kassaregistret diffa mot betalmaskinerna?

Saknas det koppling mellan betalmaskiner och kassaregister?

Mikael Pettersson
Roffakab
CHAMPION

Hej

Jag gissar att ni ska använda mobila betalmaskiner och då uppstår risken att betalningar inte alltid slås in i kassan och det uppstår en differens mellan vad som registrerats och vad som betalats.

Eftersom differensen kan innehålla försäljning med olika momssatser uppstår en osäkerhet hur detta ska redovisas/bokföras med hänsyn till moms. 

Om differensen är liten skulle jag bokföra hela differensen som försäljning med 25% moms (vin) och då vara på säkra sidan att det blir rätt.

Om differensen är stor skulle jag använda fördelningen på försäljning enligt kassaregistret som bas och göra samma fördelning 12% respektive 25% moms på differensen.

Konsekvent? ja kanske inte men på något sätt måste man beräkna momsdelen i en eventuell differens.

Försäljningen enligt kassaregistret bokförs enligt kassarapport.

Att du måste påtala för försäljningspersonalen vikten av att registrera all försäljning i kassan har du redan gissat.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Tack snälla för ditt svar. Vi hade eventet nu i helgen och efter att ha gått igenom de åtta kassor vi hade så har det ju uppstått en hel del diffar, en kassa hade en diff på upp mot 4000 i jämförelse med dagsavslutet på babsen (babsen hade 4000 kr mer).

En annan fråga som jag har är att personalen, trots att jag sa åt dem flera gånger, har använt babsarna på olika kassor vilket gör att insättningen på banken inte kommer att stämma med de olika kassarapporterna, vet inte riktigt om du förstår vad jag menar. Men vi får ju insättningarna på banken per babsmaskin och eftersom de har använts på flera olika kassor blir det typ omöjligt att få det att stämma kassarapport versus dagsrapport.

Vet inte ritkigt hur jag ska göra, bokför man fortfarande enligt kassarapporterna eller ska jag bokföra beloppen enligt babsarna som har kommit in på banken? Och om det är så att vi i kassarapporterna har mer försäljning än vad babsarna visar, var bokför man den diffen då?

Jag har ju ett annat problem tror jag. Vår vanliga verksamhet har ju en momssats på 25% (säljer tjänster). En del av den försäljning vi har gjort på eventet är 12% moms.. kan det blir några konstigheter med momsrapporter och så då kan jag tänka mig?

Jättetacksam för hjälp

MVH
Hedvig
Fd medlem
Inte tillämpbar

Utgångspunkten för att det ska bli så rätt som möjligt är att summera alla pengar som kommit in och jämföra det med vad som registrerats i kassregistren.
 Mellanskillnaden får du då göra en skälig uppskattnning av vilken intäktssort det kan vara för att visa att du försöker underlätta skattekontrollen. (ett i sammanhanget viktigt begrepp).

Ofta kan en inventering av sålda varor fungera som god vägledning vid sådan intäktsjustering.
Såld mängd multiplicerat med försäljningspris för varje varugrupp inklusive moms torde summerat ge vägledning om vad som ej slagits in i registren.

Mikael