Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra dator över ett halvt prisbasbelopp

Hej 

Jag har köpt en dator för över ett halvt prisbasbelopp. Nu undrar jag hur jag ska redovisa det dels med konto och behöver jag göra någon form av avskrivning för den då?

Mvh Henrik

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

 Var det över ett halvt basbelopp inklusive moms? Isf måste du räkna bort momsen och beräkna värdet och understiger det ett halvt basbelopp så blir det en förbrukningsinventarie, i annat fall en inventarie som skrivs av på 3 år.

Blir det en inventarie så bokförs inköpet på 1251 i debet som en tillgång och sedan skrivs det av varje bokslut. För avskrivning så används konton 1259 i kredit och 7835 i debet.
Fd medlem
Inte tillämpbar

@Carina 

Tack för svaret.

Priset blir över 22400 efter momsen är dragen. Så då sätter jag upp det så här:

1930 - Företagskonto
2641 - Debiterad ingående moms
1251 - Datorer, företaget. 

Vad är det för skillnad mellan 1250 och 1251? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Egentligen ingen skillnad i sig. Man kan, i vissa lägen, dela upp datorer i datorer för företaget och datorer till personal. Du kan använda 1250 om du vill.

Konto som slutar på en "nolla" brukar normalt användas som ett samlingskonto. Har man olika typer av datorer som man vill separera åt brukar man gå ner "ett steg" i hierarkin.

1250 Datorer (gruppkonto om man inte delar upp det mer)
1251 Datorer företaget
1257 Datorer personal (var populärt för ett par år sedan med bruttolöneavdrag på personalköp av datorer)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej tack ska du ha!
Davor P1
CHAMPION

Det låter som en väldigt dyr dator........

Jag hade för mig att man "alltid" skrev av datorutrustning direkt på grund av den snabba utvecklingen i dag.

Davor P
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kvalitet kostar...
Peter R
MEDLEM

En inventarie som kostar max cirka 22 400 kr (ett halvt prisbasbelopp (44 800 kr) exklusive moms) får kostnadsföras som förbrukningsinventarie enligt Skatteverkets riktlinje.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det var precis vad jag skrev.