Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra datorinköp

Det verkar inte vara någon på forumet som köpt en dator och bokfört det.

 

Hej.  Jag har köpt en dator för 27000kr exl moms .  Har fått fakturan och ska bokföra den. Hur bokför jag den? Vet inte hur man bokför avskrivningar på  3år. Måste man avskriva. Eller kan man bokföra som vanligt. Hela kostnaden med moms

 

Hasse

13 SVAR 13
AnnicaL
CHAMPION

Hej

nej, vad ska man ha en dator till 😉 

Eftersom värdet är över ett halvt basbelopp ska du bokföra datorn som inventarium och göra avskrivningar med t ex 30% per år. Du bokar då D1210 för nettokostnaden, D2641 för momsen och K2440 eller bankkontot. 

I och med att du använder eEkonomi har du möjlighet att registrera in den i Anläggningsregistret som du hittar under Bokföring. Om du gör detta, och så väljer i Inställningar om du ska skriva av varje månad eller för hela året på en gång, får du automatisk kontering av avskrivningarna, som debiteras ett 78xx-konto och krediteras 1219 Ackumulerade avskrivningar. Jag föreslår att du väljer avskrivning per år. Du kan göra full avskrivning första året även om du inte haft datorn mer än en kortare tid av året. 

Lycka till! 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort Tack Annica!  Gott Nytt År

Hasse

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

 

Dum fråga!   Hur bokar jag fakturan från leverantören?  Jag har ju betalt allt inkl moms(hela fakturan) till leverantören.,. Och det belastar kassakontot. Ska jag lägga in fakturan som vanligt under inköp leverantörsfaktura och markera den som betald? Och sedan gå in under Bokföring /anläggningstillgångar.

Eller gå direkt till Bokföring/anläggningstillgångar.

mvh

 

Hasse

Vill "lägga mig i" den här tråden lite. Dels så kan man mycket väl göra direktavdrag på en dator för detta pris. Om du redan nu vet att du inom 3 år måste byta dator och att den då har ringa eller inget värde så är det en förbrukningsinventarie och du får då göra direktavdrag. Bedömningen bör vara välgrundad för Skatteverket är inte så förtjusta i för stora avdrag. 

Dessutom så kanske man vill visa ett resultat och inte kan ta en så stor kostnad direkt.

Nästa pilsner är en avskrivning på 3 år. Om du inte har några andra inventarier så kommer det inte att funka skattemässigt med en så kort planmässig avskrivning. Du kan, konstigt nog, aldrig skriva av en inventarie skattemässigt på kortare tid än 5 år. Man skall skilja på planmässig avskrivning och skattemässig. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

OK

 

Så Jag bör skriva av datorn på 5 år.  Nästa fråga är hur jag bokför fakturan som ska betalas till leverantören.

Jag måste ju betala hela fakturan . Och då dras det av pengar från mitt företagskonto. Gör jag det som vanligt och sedan går in och gör avskrivning varje år i 5 år.   Datorn kostar 30892  inkl  3 års mac garanti. exl moms,   Momsen är 7723 kr.   Drar jag av hela momsen på en gång?

Du bokför detta inköp debet 1220, 30 892 kr och debet 2641, 7 723 kr.  Du lyfter hela momsen direkt på en inventarie normalt sett.

Du bör sedan ha någon form av anläggningsregister. Man är skyldig att ha en förteckning över sina tillgångar. I anläggningsregistret har man sedan koll på avskrivningar och aktuellt restvärde. Eventuell överavskrivning sker i en skattebilaga.

Avskrivningarna bokas sedan kredit 1229 där dom ackumuleras och kredit 7830. Det finns flera kostnadskonton men om det inte är en väsentlig del av kostnaderna så använder man samma konto. Resultaträkningen blir lätt "kletig" och oläsbar med för många konto. Anläggningsregistret håller dessutom reda på vad som är vad. 

Överavskrivningar bokförs sedan debet 8853 och kredit 2150 om man gör sådana. Om du bara har en inventarie och bokför allting rätt så kommer 2150 att vara nollat när inventarien är helt avskriven enligt plan.

Lycka till och Gott Nytt År

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok.  När jag bokfört fakturan(och markerat fakturan betald)  går jag in i anläggningsregistret och gör avskrivningarna där?  3- 5 år.  Går jag in varje år samma tidpunkt och gör detta.  Som i mitt fall 30892 kr uppdelat på  5år.  6178 kr varje år som avskrivning?

 

Där bör du välja att göra avskrivningarna endera varje månad (då blir resultatet löpande mer rätt) eller en gång per år i samband med bokslutet så att det blir rätt totalt sett.

Fd medlem
Inte tillämpbar

 Som i mitt fall 30892 kr uppdelat på  5år.  6178 kr varje år som avskrivning? Delar jag upp det beloppet på 12 mån dvs 515 kr per månad i  5 år.  Fakturan ska betalas i Januari. Börjar jag avskrivningen direkt då

Köpte datorn i December , men betalar fakturan  i Januari.  Kommer datorn på 2022 års bokföring då.

 

Antar att du har bokslut 211231? För isf så skall den faktura, tillsammans med andra fakturor som avser 2021, bokas upp som leverantörsskulder per 211231. 

Det samma gäller fakturor som du själv skickat och som avser 2021 men ännu inte fått betalt för. 

Antar även att du då inte har faktureringsmetoden utan ""kontantmetoden" eller som den även heter "bokslutsmetoden" när det gäller din momsredovisning. Kontantmetoden heter den för att man redovisar moms när man betalar eller fått betalt. Men Bokslutsmetoden är mer korrekt då man skall boka upp eventuella leverantörsskulder och kundfordringar per bokslutdatumet. Så den skall med i år helt enkelt.. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack för ditt engagemang. Uppskattar det verkligen.  Jag hade hoppats på att kunna bokföra datorn nästa år  då ekonomin ser bättre ut.

Gott Nytt År!

Hasse

Hej

ja, du drar av momsen på en gång. Garantin kostnadsför du direkt, datorns inköpspris exkl moms bokför du på 1210. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok.  När jag bokfört fakturan(och markerat fakturan betald)  går jag in i anläggningsregistret och gör avskrivningarna där?  3- 5 år.  Går jag in varje år samma tidpunkt och gör detta.