Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

imadprins
MEDLEM

Bokföra debiterad preliminär skatt

Hej,

Jag har två frågor.

Fråga 1:

Jag blir förvirrad gällande hur man ska bokföra debiterad preliminär skatt. Bokföringsförslaget från Visma bokför det mot konto 2510 Skatteskulder, andra artiklar skriver att man bokför den mot konto 2518 Betald f-skatt. Vad är det som gäller?

Fråga 2:

Om man inte betalar ut någon lön alls då bokför inte Visma automatiskt skulden till preliminär skatten. Hur ska man då bokföra skulden manuellt då? Exempelvis, vi säger att skatteverket har beslutat att man ska betala 10 tkr i preliminärskatt x år. Hur bokför jag skulden om det inte görs automatiskt genom Visma Lön Smart?

Tack!

4 SVAR 4
Joachim E
MODERATOR

Hej

1. Vi rekommenderar 2510 för att ev skatt som bokförts mot 2518 skall sedan bokföras om i bokslutet till 2510 där man skall samla skatteskulderna i bokslutet. men du får avgöra om du vill använda 2518 eller 2510 löpande men lägg på minnet att det skall bokföras om till 2510 om du väöljer att använda 2518.

2. Du pratar om två olika skatter här tror jag. När du tar ut lön så skall personalskatt och arbetsgivaravgifter redovisas. 
Det du pratar om är preliminärskatt vilket är en förutbestämt vinstskatt du skall betala in vilket är en annan skatt. 

Den får du betala in till skattekontot och sedan dras den från skattekontot automatiskt. 
Sedan måste du bokföra skattekontot.

/Joachim

imadprins
MEDLEM

Hej

Tack för svar på 1.

Gällande 2: Jag ska försöka klargöra vad jag menar. Låt oss säga att man har startat ett helt nytt bolag, och skatteverket har beslutat att man ska betala preliminär skatt x belopp (exempel 10 tkr). Detta måste först bokföras som skuld i bokslutet. Alltså konto 2510 måste ha negativt värde på -10000.

Därefter, när jag sedan ska bokföra in den debiterade preliminärskatten i skattekontot, så balanseras skulden på 2510, eftersom man bokför debet på 2510 till följd av betalningarna. Min fråga här är då, hur bokför jag först skulden, alltså -10000 i 2510? Om jag inte bokför det som en skuld först (-10000), så kommer jag istället ha en fordring på 10 tkr i 2510. Detta bör väl inte stämma va?

Hej

Det skall inte bokföras upp någon skuld på det förrän resultatet är fastställt. utan betalar du in skatt löpende under ett år så har du en fordran på förinbetald skatt som sedan justeras mot vad skatten på årets resultat blir. precis på samma sätt som vanlig löneskatt hanteras i den privata deklarationen.

1. Först betalas det inte ett belopp till skatteverket som bokförs på detta sätt

1930 bank kredit  10 000
1630 Skattekntot Debet  10 000

2. Sedan drar skatteverket detta från skattekontot 

1630 Skattekonto Kredit 10 000
2510 F skatt Debet 10 000

3. När sedan bokslutet fastställs så skall man bokföra upp årets skattekostnad på detta sätt

2510 kredit
8910 Debet

Om denna skattekostnad då är högre än 10 000 så får du betala in mer skatt till skatteverket. 
är skattekostnaden lägre än 10 000 så får du tillbaka skatt.

/Joachim

imadprins
MEDLEM

Super. Tack!