Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Albin_6
UTFORSKARE

Bokföra egen bil i tjänsten

Hej!

 

Jag driver ett AB och använder min privata bil i tjänsten, och tänkte ersätta mig själv för detta. Krävs det att jag är arbetsgivare för att detta ska vara möjligt, eller går det bra som enbart ägare / delägare?

 

Skatteverket har fastställt 18:50 kronor per körd tjänstemil skattefritt. Och utöver detta  rekommenderar diverse fackliga organisationer att man ska ta ut ytterligare ersättning, utöver den skattefria delen.

 

Mina frågor är:

 

  1. Hur bokför jag den skattefria ersättningen samt ersättningen som är utöver denna?
  2. Krävs det att jag för en körjournal där jag skriver ner antal körda tjänstemil?
2 SVAR 2
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej @Albin_6 

 

Du som ägare av ett aktiebolag räknas som anställd och kan på så vis få milersättning utbetald om du använder din privata bil i tjänsten. 

 

Den skattefria ersättningen kan du bokföra mot konto 7331 - Skattefria bilersättningar och den skattepliktiga milersättningen kan du bokföra mot konto 7332 - Skattepliktig bilersättning. För den delen som är skattepliktig får du inte glömma att räkna ut skatt och bokföra beloppet på konto 2710 - Personalskatt.

 

Jag har läst runt en hel del om körjournaler nu (det var inte det solklaraste ämnet) och det verkar som att du bör för en körjournal om du använder din privata bil i tjänsten. På vår hemsida har vi en gratis körjournal som du kan ladda ner och använda. 

Tack ska du ha!