Jag låt en anställd installera en laddningsbox för elbil och jag ska betala den till honom som en utlägg i lönen men min fråga är hus ska jag bokföra detta som utlägg i början?
ska jag betala utan att bokföra fakturan som bara utlägg som skuld till personal eller ska jag bokföra hela fakturan som kostnad och moms avdrag för företaget ?
jag befoga fakturan som redan han betalade den.
Hej
Är det en laddbox som den anställda har möjlighet att ta med sig om hen skulle välja att avsluta sin anställning?
/Joachim
Hej
Nej , det är för företaget
och jag har bokförd så där om det är rätt
inköp laddningsbox till personal - skuld till personalen
Konto Momskod Debet Kredit
2900 - Skuld till personalen | 5 990,00 | ||
2641 - Debiterad ingående moms | 48 | 2 346,00 | |
5411 - Förbrukningsinventarier med en livslängd på mer än ett år | 9 384,00 | ||
3985 - Erhållna statliga bidrag | 42 (0%) | 5 740,00 |
Hej
Detta blir i princip som din anställda betalar ladboxen åt företaget. Då laddboxen skall tillhöra företaget men nyttjas av den anställda så är det mer en förmån som skall tas upp i den anställdas lön och deklaration.
Har den anställda betalt laddbox och installation och du skall ersätta den anställda för det utlägget? vilket konteringen tyder på?
Skattereduktionen för grön teknik får inte redovisas på företaget. Skattreduktionen gäller enbart privatpersoner. Så om det är den anställda som fakturan är ställd till så får du enbart ta upp kostnaden som den anställda betalt på detta sätt.
2900 Kredit 5 990
5411 Debet 4 792
2641 Debet 1198
https://skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/gronteknik.4.676f4884175c97df4192a42.html
/Joachim
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.