Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Madicken1
MEDLEM

Bokföra facebook ads (tjänst från annat EU-land)

Hej,

Jag ser olika förslag på konton och bokföringslösningar när jag googlar efter svar…

Nån som kan hjälpa mig hur jag ska bokföra köp av annonsering på sociala medier (facebook ads) som dragits från mitt privata konto (jag vill att det ska bokföras från mitt företagskonto)?

Antag att totalbeloppet är 100 kr (ingen moms är specad på kvittot) – hur gör jag de olika stegen (med tanke på att momsrapportering ska bli rätt för kvartalet, och att jag kan föra över 100 kr tillbaka till privatkontot från företagskontot)..? Förstår bl a inte i vilket läge jag debiterar kto 5910 eller 4535, eller om det är några helt andra konton som ska vara involverade. Hjälp!

6 SVAR 6
Madicken1
MEDLEM

Efter ytterligare lite googlande tänker jag mig följande förslag - blir detta korrekt?

1) Här är ursprungligt köp med privatkort

Debet 5910 Annonsering                                     100 kr

Kredit 2018 Egen insättning                                100 kr

2) Här betalar företaget ut ersättning till det privata kontot - samt  momsen blir rätt:

Debet 2013 Egna uttag                                       100 kr

Kredit 1930 Företagskonto                                 100 kr

Debet 4535 Inköp av tjänster EU                       100 kr

Kredit 4599 Justering, omvänd moms             100 kr

Debet 2645 Ing moms utland                             25 kr

Kredit 2614 Utg moms omvänd skattsk         25 kr

Madicken1
MEDLEM

.

Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Madicken1

Mitt förslag är att du bokför så här:
Steg 1 - För att bokföra utlägget från ditt privata konto

Konto

Debet

Kredit

2018

100                            

4535

100

2645 

25

2614 

25

Steg 2 - Bokför utbetalningen till dig från företagskontot

Konto

Debet

Kredit

1930

100                            

2013 

100

Den fiktiva momsen redovisas i samband med köpet.

Om du istället vill bokföra kostnaden som annonsering EU på ett 591X konto kan du skapa ett sådant med samma inställningar som för 4535.

Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar kring detta.

Önskar dig en fin måndagseftermiddag!

/Tinne

Tack Tinne! Om jag skulle vilja använda konto 591X, vad menar du med samma inställningar? Att det t ex är momskod 21 (tror jag)? Vad är det mer för inställningar jag behöver ange? Jag har inte skapat eget konto tidigare... Och om jag då skulle använda det nya kontot 591X, då ersätter jag 4535 i ovan tabell bara? (Dvs 4535 används i så fall inte, alla andra rader oförändrade i ditt exempel?)

Hej @Madicken1

Med samma inställningar menar min kollega Tinne att momskoden är densamma 🙂 och svaret på din fråga "Och om jag då skulle använda det nya kontot 591X, då ersätter jag 4535 i ovan tabell bara? (Dvs 4535 används i så fall inte, alla andra rader oförändrade i ditt exempel?) är ja.

I programhjälpens avsnitt Lägg till nytt konto kan du läsa om hur du skapar ett nytt konto i Visma eEkonomi. 

Hoppas att detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss eller till våra kunniga kollegor på supporten

Ha en fin eftermiddag!

//Tinna

Madicken1
MEDLEM

Och blir det automatiskt rätt i momsrapporten sen, oavsett hur jag gör (4535 eller 591X)?