Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra faktura för resekostnader

Hej!

Jag har enskild firma och ska bokföra betalning av faktura för tågbiljetter. Vanligtvis bokför jag kvitton på detta så lite osäker på hur det bokförs när det är en faktura? Får upp som förslag att bokföra som leverantörsskuld, såhär:

2440 - Leverantörsskulder -107,00

2641 - Debiterad ingående moms 48 (0%) 5,66
5800 - Resekostnader (gruppkonto) 101,34

Men är osäker på om det stämmer? Behöver jag isåfall kontera detta sedan på något sätt?

Tack på förhand,

Saga Backteman

1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Om du bokför ett kvitto/inköp kan du via en manuell verifikation bokföra både kostnad, moms och betalning i en och samma verifikation/transaktion.

Får du däremot en leverantörsfaktura får du dela upp registrering av faktura och betalning i två moment.

i fliken Inköp registrerar du leverantörsfakturan med kostnadskonto och moms och skapar då en leverantörsskuld på konto 2440. Transaktionen bokförs på det sätt du beskriver.

Nästa steg är att bokföra betalning av leverantörsfakturan vilket då görs som "Åtgärd/Registrera betalning" eller allra helst som en matchning från Företagskontot i Kassa- och Bankhändelser. Då debiteras 2440 och krediteras betalkontot t ex 1930. Så i ditt fall saknas detta steg dvs bokföring av betalning.

Vänliga hälsningar

RoffaK