Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra faktura från Foodora

Hej Visma,

 

Nu måste vi få ett hjälpande svar i denna fråga!

Vi är många som använder oss av foodora som tjänst som ger oss möjlighet till hemleveranser.

Vi betalar denna tjänst genom att foodora tar ut en avgift på mellan 25 - 30% på ordervärdet. Det är på detta sätt som vi "köper" foodoras tjänst helt enkelt. Men Foodora specificerar inte sin del som att vi köper den utan anger istället sin del som "Rabatt enligt avtal". Se bifogade bilder.

 

Det inte verkar finnas någon som faktiskt helt riktigt besvarat detta i tidigare trådar trots återupprepade frågor från oss användare. Så jag hoppas nu med denna tråd att vi kan komma fram till ett svar.

 

Kan någon intyga om detta exempel är rätt att bokföra på för att få med hela totalen:

D1930 - 3963,60

K3052 - 3538,90

K2621 - 424,67

D6570 - 1376,25

D2641 - 165,22

Öresutjämning 0,07

 

På detta sätt får man med totalen på 5505kr och inte enbart bokför "vår" del av kakan.

Bild 1 visar enbart var Foodora tar ut för sin del.

Bild 2 längst ner visar totalen med moms osv.

FoODORA-1.jpgFoODORA-2.jpg

Tusen tack!

1 SVAR 1
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Du tänker rätt angående att du bör särredovisa både det Foodora tar ut som en sorts provision och den delen som är din försäljning. Det enda som inte riktigt stämmer är beloppen för försäljningen, då de beloppen du anger är totala försäljningen efter avdraget som Foodora gör. Jag hade även rekommenderat att använda ett annat konto än 6570 då det konto är för bankkostnader. Ett förslag på konto hade kunnat vara 6050 Försäljningsprovisioner istället. 

 

Så om man skall utgå från dina underlag så verkar det som att din totala försäljning är 5 505 ink moms. Så det bör istället vara följande siffror:

 

1930 debet 3 963,60

3052 kredit 4 915,15

2621 kredit 589,82

6050 debet 1 376,25

2641 debet 165,22

3740 kredit 0,03

 

Alternativt så kan du lägga öresavrundningen på samma rad och konto för försäljningen på 3052 om du inte vill särredovisa det. På ditt underlag så står inte ingående och utgående moms särredovisat men vad jag kunde se genom att det fanns mer information via * symbolen så verkar det finnas på en del av fakturan jag inte ser. Där kan du dubbelkolla att den ingående och utgående momsen stämmer med detta. Jag kan dock se på den andra bilden du skickade att den utgående momsen stämmer med underlaget jämfört med det jag fick räknat ut.

 

På så sätt får du redovisat både kostnaden samt försäljningen på ett korrekt sätt. 

Ha det fint!

 

Josefine