Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Eghtebas
UTFORSKARE

Bokföra faktura från Let's Deal

Hej,

 

Vi har haft ett samarbete med Let's Deal och det innebär att de tar emot betalningen från kunden som köper våra tjänster och gör en utbetalning till oss efter att de tar sin del av försäljningen.

 

Det innebär att vi redan har betalat av marknasföringsavgiften till Let's Deal innan pengarna hamnar på företagskontot. Då det inte finns någon händelse på bankkontot vet jag inte hur jag ska bokföra dessa avgifter som Let's Deal tar. Se fakturan nedan.

 

Eghtebas_0-1715075801849.png

 

Tack på förhand!

 

Mvh

Ali

3 SVAR 3
Joachim E
MODERATOR

Hej

Summan för marknadsföringen bör ha dragits av vid en eller flera utav dina utbetalningar från let's deal.

Visar med ett exempel.

Du säljer tjänster för 5 000 kr inkl svensk moms. Momsen är 1000 kr.

När let's deal sedan betalar ut en summa till dig så drar de av kostnaderna på 734,50 inkl moms.

Du skall då bokföra den lägre utbetalningen på 4 265,5 på detta sätt



Det jag misstänker är att du har haft avdrag på tidigare betalningar som du bokfört där du dels inte bokfört upp rätt försäljning och missat att ta med dessa avdrag för annonsering.

/Joachim
 

Hej Joachim,

 

Tack för ditt utförliga svar med ett bra exempel som hjälper mig att förstå. Ja du har rätt, jag måste korrigera tidigare konteringar de senaste 3 månaderna innan momsredovisningen på måndag.

 

Jag uppskattar din hjälp, tack!

 

Mvh

Ali

Hej Joachim,

 

Jag löste det med din hjälp, tack!

 

Mvh

Ali