Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Bokföra fakturan från Visma eEkonomi

Hej!

Jag ska bokföra fakturan för Visma eEkonomi. Jag har laddat upp den som bildunderlag, lagt in Visma Spcs som leverantör och ska nu lägga in den som leverantörsfaktura. – Är detta rätt sätt att göra det? Eller borde jag lägga in det som kassa- och bankhändelse och bokföra därigenom?

 

En sak jag tyckte såg märklig ut när jag skapade leverantörsfakturan utifrån bildunderlaget är att momskoden blir "48 (0%)" – vadå 0 %? Momsen är ju 25 %...

 

I övrigt fylldes följande i enligt bildunderlaget, vilket jag tycker ser rimligt ut:

2440 leverantörsskulder: -1621,00 kr

2641 debiterad ingående moms: 324,13 kr

5420 programvaror: 1296,87 kr

 

Tacksam för en puttning i rätt riktning/bekräftelse på om detta stämmer!

13 SVAR 13
Maria Axelsson
UTFORSKARE

En annan sak jag inte förstår är öresavrundningen. När Visma hämtar upp mitt bildunderlag, som har 0,37 öreavrundning, står den inte med alls utan har adderats till kostnaden för programvaran. 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Du gör helt rätt. Registrera/bokför leverantörsfakturan. När sedan betalningen kommer in i Kassa- och Bankhändelser matchar du bankhändelsen mot leverantörsfakturan och får en koppling.

 

Du är inte den förste att tycka att 48(0%) är lite missvisande men ingående avdragsgill moms kan var olika procentsatser och skall bokföras enligt det momsbelopp som står angivet på fakturan. 48 används till alla procensatser.

 

Konteringen är helt rätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej

 

Öresutjämningen kan du endera lägga specifikt på konto 3740 eller som du gjort lägga in den i kostnadskontot.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Tack så mycket! 

Nu gick jag klantigt nog lite för fort fram här, och råkade bokföra fakturan via fliken Inköp. Den är inte matchad med kassa- och bankhändelsen. Kan jag på något koppla samman dem, eller hur löser jag detta?

Hej

 

Det är lugnt. Du bokför fakturan via Inköp så den ligger som Leverantörsfaktura.

 

Sedan går du in på Bankhändelsen och väljer Matcha. Där väljer du Betalning av leverantörsfaktura och letar upp fakturan i rullgardinslisten. Välj och Bokför.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Den ligger som betald leverantörsfaktura nu, så när jag ska gå in och Matcha kommer den inte upp. För att den redan är satt som betald, gissar jag.

Hej

 

Då gissar du rätt. Det är bara obetalda fakturor som kommer upp och går att välja. Men då vet du till nästa gång.

 

Registrering och bokföring via Inköp

Betalning och matchning via Kassa- och Bankhändelser.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Okej, då förstår jag. Tack! En sista fråga, ska jag låta kassa- och bankhändelsen ligga kvar, omatchad? Eller borde jag ta bort den, eller spelar det ingen roll?

Hej

 

Du bör ta bort den så det inte blir dubbelt. Din registrering av betalningen direkt i fakturan bör ha genererat en separat post.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Ja men du, det gjorde den! Den la sig dock i mitt Kassakonto när den ska ligga i ett annat konto, Företagskonto. Jag får upp en knapp med "ångra matchning", tror du att jag kan göra det och istället matcha den med den kassa- och bankhändelsen jag skapade manuellt? Eller är det för sent i och med att fakturan är satt som betald?

Hej

 

Så bra. Ångra matchning för posten i Kassakontot. Då återgår fakturan som obetald och du kan matcha via din Bankhändelse istället.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Maria Axelsson
UTFORSKARE

Härligt! Nu ser det korrekt ut. Stort tack för hjälpen RoffaK 😄

 

/Maria 

Hej

 

Fråga på bara. Sånt gillar vi här på forumet.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK