Hej
Jag undrar hur man bäst hantera kundfakturan som innehåller olika tjänster/artiklar?
När jag säljer EN tjänst och skapar kundfaktura i Visma så blir det EN rad på fakturan. När kunden betalat använder jag funktionen "registrera inbetalning" och fakturan bokförs automatisk som försäljning och ing.moms på rätt konto. Men om jag blandar försäljning av tjänster med vidarefakturering av kostnadsutlägg, t ex hotellkostnader, parkeringsavgifter, traktamente etc på samma faktura, kommer Visma förstå hur olika "artiklar" ska bokföras, eller kommer allt att hamna som försäljning?
//AB Konsult
Löst! Gå till lösning.
Hej
Under försäljning > Artiklar kan du skapa olika artiklar som du kan använda på olika rader. När du skapar artikeln så får man välja artikelkontering och det valet styr sedan hur just den artikelraden på fakturan bokförs. Skulle det saknas en passande artikelkontering så kan man skapa nya.
/Joachim
Hej Joachim
Tack för ditt svar. Jag ska skapa en artikel för "Traktamente vidarefakturering", kan jag välja försäljningskonto 3590? Kan jag välja detta konto för alla "artiklar" som ska vidarefaktureras, t ex parkeringskostnad, bussbiljett etc?
//AB Konsult
Hej
Det går bra att använda konto 3590 som bokföringskonto för denna artikelkontering. Det går även bra att använda det kontot och artikelkonteringen för andra vidarefakturerade kostnader.
Joachim
Toppen! Tack för hjälpen 👍.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.