Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Alexeander
MEDLEM

Bokföra förändring av aktiekapital

Hej, hur bokför jag förändring av mitt aktiekapital? Jag har delvis lagt en del av mitt aktiekapital i fonder. Sen har jag även ett negativt årets resultat vilket i sig gör att mitt aktiekapital minskar. Men hur bokför jag en förändring av mitt aktiekapital? Så det blir rätt på årssredovisningen då det inte stämmer just nu under 'förändringar i eget kapital'. 

5 SVAR 5
AnnicaL
CHAMPION

Hej!

att du sätter in pengar från banken i fonder påverkar INTE aktiekapitalet! Ett negativt resultat påverkar heller INTE aktiekapitalet! 

Att sätta in pengar i fonder är en förändring av tillgångarna, du minskar saldot på banken, gissningsvis konto 1930. Du får i stället en tillgång i form av fonder som du bokför på t ex konto 1350 - det beror på vilken sorts fonder bolaget investerat i. 

Ett negativt resultat bokförs som en kreditering av konto 8999 och en debitering av konto 2099 Årets resultat i det avslutade årets balansräkning. Nästkommande år, efter årsstämman,  förs underskottet till konto 2091 Balanserad vinst eller förlust. Således ingen påverkan på Aktiekapital på konto 2081. 

 

Okej, men jag håller på med min årsredovisning just nu och jag får en varning som lyder 'Raden 'Belopp vid årets utgång' har ett värde som är felaktigt för kolumn 'Aktiekapital'.' När jag väljer att gå till den noten så kommer jag till 'förändring i eget kapital'. Här visas årets resultat som -7000kr. Bredvid står ju aktiekapitalet 25 000kr. Dessa två ska väl stämma? Det säger vismas eget inlägg iallafall.

Hur ska jag göra och tänka här?

Det som ska stämma är att specifikationen av de olika posterna i Eget kapital ska stämma överens med värdena i balansräkningen. Dvs kolumnen för aktiekapital ska stämma med kontot 2081, kolumnen Årets resultat ska stämma med  2099 och ev balanserat resultat från tidigare år ska stämma med 2091. Det första året är det enbart kolumnen Årets resultat som har en förändringspost medan aktiekapitalet oftast inte har förändrats (om man inte gjort en nyemission under året). 

Dum som jag är trodde jag ju att man kunde lägga in en del av aktiekapitalet i fonder för att då säkra att jag alltid har en del där (50%), detta kanske var dumt.

Det är inte så det fungerar - nettot av eget kapital (aktiekapitalet och balanserat resultat) är det som alltid måste vara över 50% av aktiekapitalet.