Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av aktier i ett AB

Hur bokför jag intäkten av försäljning av aktier i ett AB? Förklaring:
Aktierna i ett AB (1) har ägts av ett annat AB (2) (alltså inte en person)
Aktierna har sålts till ett visst värde som ska redovisas i AB (2), hur blir konteringen?
Inbetalning på 1930 bankkonto debet - men kredit?
7 SVAR 7
Roffakab
CHAMPION

Hej

Först krediterar du bokfört värde på aktierna i AB (2) (tillgång i 13XX gruppen).

Eventuell vinst/förlust läggs på 8221 Resultat vid försäljning av andelar i andra företag eller annat lämpligt konto i 8XXX gruppen.

MVH
Rolf
Fd medlem
Inte tillämpbar

Toppen, tack!
Undrar om du möjligtvis kan hjälpa mig med nästa problem? I samband med försäljningen av aktierna erhölls även ett visst antal aktier i ett börsnoterat bolag. Alltså inget köp. Aktierna är placerade på ett depåkonto. Jag får inte ihop detta, fondkontot borde vara debet ett 19konto men kredit konto?
MVH
Lena

Hej

Värdet på fondkontot borde bokföras:

Debet 13XX (samma som de sålda aktierna men debet)
Kredit 8221 

MVH
Rolf

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25

Håller med Roffak där att även värdet av dom bör hamna som vinst. Dom var ju sannolikt en betalning. Tänk också på att konto 8221 skall avse "ej skattepliktiga vinster" då det var försäljning av ett onoterat bolag. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har sålt onoterade aktier med vinst. Vinsten ska vara skattefri när jag säljer onoterade innehav från mitt bolag men i resulträkningen ser det ut som jag får betala skatt iallafall. 
jag har bokat in försäljning 1940 debet 100 000kr. 1350 kredit 35000 kr (anskaffningsvärde) och 8022 kredit 65000 kr (vinst). 

gör jag fel? 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har även sålt onoterade aktier som under innehavstiden blivit noterade. Jag har bokfört 1940 debit 100 000 kr, 1350 kredit 20 000 kr (inköpspris), 8022 kredit 30000 kr (onoterad vinst från inköp till noteringskurs) 8220 kredit 50 000 kr (vinsten från notering till försäljning). 

A) är detta rätt bokfört? 
B) även här verkar jag få betala skatt på den onoterade delen av vinsten. Varför?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Mitt AB har sålt 2  noterade aktieposter (en med förlust och en med vinst). Hur skall jag bokföra?

För närvarande är aktierna bokförda på konto 1350 (andelar och värdepapper i andra företag)

Tacksam för hjälp

Costa Nunes