- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Prenumerera på RSS-flöde
- Markera
- Skriv ut
Bokföra försäljning av aktier i ett AB
Aktierna i ett AB (1) har ägts av ett annat AB (2) (alltså inte en person)
Aktierna har sålts till ett visst värde som ska redovisas i AB (2), hur blir konteringen?
Inbetalning på 1930 bankkonto debet - men kredit?
Löst! Gå till lösning.
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Först krediterar du bokfört värde på aktierna i AB (2) (tillgång i 13XX gruppen).
Eventuell vinst/förlust läggs på 8221 Resultat vid försäljning av andelar i andra företag eller annat lämpligt konto i 8XXX gruppen.
MVH
Rolf
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Undrar om du möjligtvis kan hjälpa mig med nästa problem? I samband med försäljningen av aktierna erhölls även ett visst antal aktier i ett börsnoterat bolag. Alltså inget köp. Aktierna är placerade på ett depåkonto. Jag får inte ihop detta, fondkontot borde vara debet ett 19konto men kredit konto?
MVH
Lena
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej
Värdet på fondkontot borde bokföras:
Debet 13XX (samma som de sålda aktierna men debet)
Kredit 8221
MVH
Rolf
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-07-25
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har sålt onoterade aktier med vinst. Vinsten ska vara skattefri när jag säljer onoterade innehav från mitt bolag men i resulträkningen ser det ut som jag får betala skatt iallafall.
jag har bokat in försäljning 1940 debet 100 000kr. 1350 kredit 35000 kr (anskaffningsvärde) och 8022 kredit 65000 kr (vinst).
gör jag fel?
- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Jag har även sålt onoterade aktier som under innehavstiden blivit noterade. Jag har bokfört 1940 debit 100 000 kr, 1350 kredit 20 000 kr (inköpspris), 8022 kredit 30000 kr (onoterad vinst från inköp till noteringskurs) 8220 kredit 50 000 kr (vinsten från notering till försäljning).
A) är detta rätt bokfört?
B) även här verkar jag få betala skatt på den onoterade delen av vinsten. Varför?

- Markera som ny
- Bokmärke
- Prenumerera
- Inaktivera
- Markera
- Skriv ut
Hej!
Mitt AB har sålt 2 noterade aktieposter (en med förlust och en med vinst). Hur skall jag bokföra?
För närvarande är aktierna bokförda på konto 1350 (andelar och värdepapper i andra företag)
Tacksam för hjälp
Costa Nunes