Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Klossoteket
UTFORSKARE

Bokföra försäljning av ett fåtal föremål från ett större parti

Hej!

 

Jag sitter med lite huvudbry och funderar hur jag ska bokföra försäljning av ett antal bitar som är en del av ett större parti med tiotusentals bitar.

 

Jag har sedan tidigare införskaffat mig ett större parti LEGO på ungefär 60 kilo. Nu är tanken att jag ska sälja av några få bitar.

Med tanke på att jag ska tillämpa VMB (vinstmarginalbeskattning) så blir det klurigt då jag inte vet hur mycket inköpspriset är för dessa få bitar som jag hade tänkt att sälja. Måste jag värdera varenda liten bit, procentuellt mot det totala inköpspriset för 60 kilo LEGO, för att sedan jämföra det mot försäljningspriset, eller behöver jag väga allt LEGO utan lådor och byttor för att se exakt hur mycket allt väger och på så sätt kunna räkna ut värdet av bitarna som jag hade tänkt att sälja?

 

Finns det något annat bra sätt att beskatta det hela, eller finns det en enkel lösning med VMB?

 

Jag har en enskild firma och använder kontantmetoden.

 

Om det finns frågetecken gällande detta så är jag öppen för dessa.

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket
18 SVAR 18

Det där är exakt samma problem som t.ex. en bilskrot har. Dom köper in en bil av en privatperson och sedan säljer dom ett blinkersglas. Har man många affärer så får man klumpa ihop inköp och försäljning och köra totaler. Men det enklaste sättet är att helt enkelt lägga på full moms. Det är alltid tillåtet att göra det och det kallas för att "bryta kedjan". Men så länge som du har ett ok försäljningspris och inköp så är det väldigt mycket enklare att helt enkelt bara ha 25% moms på hela försäljningen. Smidigt och smärtfritt.. Lycka till!

Tack så mycket för svaret! ☺️

 

För det blir väl samma sak i slutändan - om jag skulle använda VMB kontra lägga på momsen vid försäljningen - vad gäller just momsen, men att det blir att köparen får betala mer kontra att jag måste ja ett större inköpspris, och det kanske inte är så bra?

 

Med tanke på att jag använder kontantmetoden och samtidigt har en bankkoppling så kommer det ju finnas en händelse för varje försäljning som jag gör - och det kommer att bli hundratals/tusentals olika försäljningar, och då behöver jag väl bokföra alla dom var för sig, eller finns det något smidigt sätt att klumpa ihop fler liknande transaktioner?

 

Tack på förhand!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Med rätt inköpspris och påslag så blir det ju otroligt mycket enklare om man "bryter kedjan". Det du förlorar och/eller det blir dyrare för kunden är sannolikt marginellt i sammanhanget... 

En fundering kring din försäljning är ju på vilket sätt du säljer? Är det fysiskt eller via nätet? Om du har bra underlag, t.ex. en lista över alla swishbetalningar under perioden samt någon form av info om vad du sålt så kan man räkna det som en sidoordnad redovisning och du bokför månadens försäljning i en klump. Men som vanligt så gäller det ju att kunna visa vad man sålt. Dels för att kunden ska veta vad dom köper men även för att kunna visa t.ex. Skatteverket vad som grundar inbetalningarna.  Så det bör ju kunna gå att lösa. Beror som sagt var på vilket/vilka system och underlag du har.

Jag kommer i huvudsak sälja via nätet, men man kommer kunna hämta också om man vill slippa frakten.

 

Jag förstår, men om jag ska kunna använda mig av VMB så behöver jag veta värdet för varje bit då eller går det att räkna på det om man slår ut det på vikt istället? Om jag skulle väga allt exakt och sedan bitarna jag säljer för att få ut en procent och sen ta procenten mot inköpspriset? 🙂

 

Jag kommer nog köra det mesta genom Tradera, och där vet jag att det finns underlag till bokföringen, men om kunden skulle vilja ha kvitto så kan jag skapa ett genom alla kvittomallar som finns. Jobbar inte mot fakturor så jag har inte den tjänsten, men det kanske vore bra framöver - eftersom jag jag har tänkt att skaffa företags-Swish för att lätt kunna ta betalt via andra köp- och säljhemsidor och grupper/forum.

 

Sen kanske jag behöver separera varu- och fraktkostnaden när jag skickar något? Kanske går att baka ihop det när jag har lagt på moms på varan, men då jag säljer begagnat och vill använda VMB så kanske det behöver separeras?

 

Förlåt om det blir många frågor på en gång. Kan försöka korta ner det hela framöver.

 

Stort tack på förhand!

 

Behöver verkligen få ordning på det här och sätta det i ett system känner jag.

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hejsan.

Metoden som du isf skulle använda kallas Förenklad VMB, du kan läsa om den på den här sidan en bit ner, där finns även exempel: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevaro...

Men där finns även en rubrik som heter "Förenklad VMB i vissa fall". Där framgår att man kan få använda förenklad VMB om 75 % av inköpen eller försäljningen under en period sker på ett sådan sätt att det inte går att fastställa vinstmarginalen för varje vara. Vet inte hur det är i ditt fall. 

Du säljer ju Lego och där bör det ju inte vara några bekymmer när det gäller hela satser men om du säljer bitar så blir det bekymmer, under förutsättning att du köp in dom i klump. 

Vi har en butik i närområdet som säljer begagnade varor, ingen kund till mig dock, men jag vet att dom har alla artiklar noggrant noterade med inköpspris och uppmärkta med nummer. Och köper du något så noterar dom det, helt manuellt. Vilket även det funkar. 

Om du vill köra "riktig VMB" så tror jag att du måste dela upp inköpet i antal, vikt är nog inget som funkar för skatteverket. Åtminstone inte om du säljer och köper per styck. 

Du måste ju, oavsett metod, ha full koll på inköpen så att du kan ha korrekt lagervärde vid bokslut. Men det är kanske ännu viktigare vid förenklad VMB och om du har t.ex. helårsmoms.  En sådan gång tar man ju inköpen minus utgående lager som kostnad. Skillnaden mellan den och försäljningen blir vinsten som då momsas. Sannolikt blir det samma sak om du har månadsmoms eller kvartalsmoms. Inköp minus kvarvarande lager (som du då alltså måste ha koll på) blir kostnaden. Skillnaden mellan periodens försäljning och den kostnaden blir momspliktig vinst.... Så det är väldigt administrativt krångligt med VMB. Har en bilhandlare som kund och där är det ju bara bilar som det gäller men full koll på inköp och försäljning av varje bil är då ett måste. Och en sak till, du får aldrig skriva moms på kvittot vid försäljning av VMB-varor. Den momsen på vinsten är inte avlyftbar för någon. 

Enklast för dig är ju ändå att se till att du har så bra vinst att vanlig moms funkar. Absolut enklast. Köp in billigt, lägg på vinst och moms på hela försäljningen... då blir det alltid rätt.... Sedan beror det ju på hur mycket du säljer för. Om du omsätter under 80 000 kr så behöver du inte vara momsregistrerad med dagens regler. Kan komma att höjas till 120 000 kr men det är, så vitt jag vet, inte klart än...

Så du har lite att fundera på.....

Just ja, frakt och sånt blir det så klart full moms på en sådan här gång. Både fullt momslyft för dig som kostnad och full moms på försäljningen till kunden. 

Lugnt med många frågor... mina svar blir inte korta dom heller....;-).. 

Hej igen! 🙂

 

Jag förstår, tack så mycket för all info! Det enklaste blir nog ändå att lägga på moms på försäljningspriset då i det här fallet. Ska dubbelkolla med Skatteverket och se vad dom säger.

 

Vad gäller inköpspriserna så har jag full koll på allt med goda underlag. Jag för en lista på varulagret i Excel där allt och lite till finns med som kan underlätta hanteringen och bokföringen. Där har jag även en kolumn med ett uppskattat marknadsvärde som jag försöker uppdatera med jämna mellanrum för att det ska bli lättare i slutet av året när jag ska värdera lagret.

 

Marginalerna är väldigt goda så jag ska nog kunna fixa till det där med pålagd moms på ett bra sätt ändå 🙂

 

Vad gäller frakten då. Vilka konton ska jag använda för att specificera detta i bokföringen, och hur ser hela verifikationen ut för hela försäljningen? Behöver jag två verifikationer?

 

Låt säga att jag säljer varor för exempelvis:

- 1000 kr inkl moms (varorna)

- 800 kr exkl moms (varorna)

- 200 kr moms (varorna)

 

- 59,00 kr inkl moms (frakten)

- 47,20 kr exkl moms (frakten)

- 11,80 kr moms (frakten)

 

Låt åt säga att det jag har sålt är bokfört sedan tidigare på detta vis:

- KREDIT, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto

- DEBET, 4000 - Inköp av varor från Sverige

eventuellt också:

- DEBET, 2641 - Debiterad ingående moms

 

Stort tack på förhand!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hejsan.

När du värderar lagret så är det anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet du skall använda och då alltid det lägsta av dessa. Så om värdet på varorna går upp så skall det inte påverka ditt lagervärde... om dom däremot blir billigare så skall du sänka det. Vilket då kan ställa till det om man t.ex. köper in ett parti av något från USA. Vid bokslutet så har dollarns värde halverats och därmed även lagervärdet... märkligt men sant... 

När det gäller frakten så finns det konton som avser försäljning av frakter, beror lite på vilket program du använder men det bör du hitta i 3xxx-serien. du behöver inte två verifikationer då utan du kan kontera hela transaktionen med utgångspunkt från hur mycket du sålt för, d.v.s det blir endast en debetpost på 1930. För det är bra om huvudboken för bankkontot ser ut på samma sätt som kontoutdraget. Ett belopp in på banken ger ett belopp i bokföringen, även om det är fördelat på olika försäljningar. Detsamma gäller inköp. Mycket lättare att stämma av då och hitta en eventuell diff, vilket den bäste kan råka ut för.  Din bokning i övrigt ser ok ut men om du väljer att använda VMB så bör du hålla isär inköp och lager vad gäller dom som är inköpta som VMB-varor.... Men om du "bryter kedjan" och säljer allt med moms så blir det här bra.. Lycka till!!

Ah just ja, det är bra att du säger det så kan jag specificera det ytterligare gällande värdet. Det jag tänkte på gällande det uppskattade marknadsvärdet är mest för att jag själv ska ha koll på hur mycket jag ska sälja varan för - inte hur jag värderar lagret i slutändan 🙂

 

Jag använder Visma eEkonomi Bokföring och BAS-planen.

Det enda jag kan hitta är "3520 - Fakturerade frakter", men jag fakturerar ju inte i sig, men det kanske funkar med den iaf? Måste jag specificera frakten på ett eget konto, kanske behövs då det är en tjänst och inte en vara? Behöver jag göra det också vid inköp? Då har jag såhär långt tagit allt på samma konto - 4000. Har kanske inte tänkt på att dra av eventuell moms på frakten när jag har köpt något.

 

Då om jag ska göra en verifikation på exemplet som jag hade i mitt tidigare inlägg:

 

- 1059,00 kr, DEBET, 1930 - Företagskonto/checkkonto/affärskonto (varan och frakten inkl moms)

- 800,00 kr, KREDIT, 3051 - Försäljn varor 25% sv (varan exkl moms)

- 47,20 kr, KREDIT, 3520 - Fakturerade frakter (frakt exkl moms)

- 211,80 kr, KREDIT, 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25% (momsen för varan och frakten)

 

För det finns kanske inte ett specifikt konto för moms på frakt, så den hamnar tillsammans med momsen på varan?

 

Tack på förhand!

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hejsan. Du kan absolut använda fakturerade frakter, i det här fallet så menas sålda frakter och din kontering är helt rätt.

Det är ju faktiskt så att ett vanlig kassakvitto egentligen är en förenklad faktura som man får använda under vissa förutsättningar. Vissa branscher måste ha en komplett faktura med namn på köparen. Vilket för övrigt är ett sätt att slippa ha ett certifierat kassaregister om man har det kravet p.g.a omsättningen. Kvitto med namn och adress, ja då behövs inget certifierat kassaregister.  Lycka till i fortsättningen...

Hej igen! 🙂

 

Jättebra! Då tror jag att jag har någorlunda koll på hur jag ska bokföra när jag väl säljer något.

Men då återstår frågan hur jag gör med frakten i de fall där jag behöver KÖPA/BESTÄLLA frakt EFTER att jag har fått betalt - när frakten blir en kostnad för mig och att den hamnar som en enskild händelse. Finns det något bra bokföringskonto där jag kan bokföra in det på? 🙂

 

Tack så jättemycket för dina lyckönskningar och dina svar! Det uppskattas jättemycket!! 😄

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

I det fallet så tycker jag att du kan lägga upp ett konto i 4xxx-gruppen som heter Kostnad frakter. Det finns ju ett fraktkostnadskonto som heter 5710 men då är det mer en omkostnad. Då den här frakten är en kostnad som är direkt kopplad till en försäljning så tycker jag att den bör hamna som en direkt kostnad, d.v.s i 4xxx-gruppen. 

Okej, så då kan jag göra ett nytt konto - och använda mig av exempelvis 4001 som kontonummer (då det verkar vara ledigt)? Sen döper jag den till "Kostnad frakter" och sen vad gäller momskod så behöver jag kanske inte ha någon som standard, utan jag kan lägga in det manuellt varje gång på 2641 - Debiterad ingående moms, om det nu är 6% eller 25% exempelvis?

 

Låter det bra tycker du? 🙂

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Helt rätt. Momskod på kostnadskonton fyller ju ingen funktion, även om det finns olika konton för olika momssatser även på ingående moms. Men då inga program har den kontrollen så är det bara onödigt vad gäller moms på kostnader. Lycka till! 

Jättebra! Tusen tusen tack för dina svar och din tid! 🙂 Det kommer att underlätta mycket nu framöver när jag väl kommer igång med försäljningen!

 

Jag återkommer med en ny tråd om/när det dyker upp andra funderingar 🙂

 

Mvh,

Rickard

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej igen! 🙂

 

Hoppas att det är okej att jag fyller på med en fråga här. Det är kopplat till det som vi tidigare har gått igenom.

 

Jag skickade till Skatteverket angående detta också, och fick till svar:

"Hej,

 

Om man fakturerar och säljer i enlighet med VMB så deklarerar man även i enlighet med detta i momsdeklarationen.
Säljer man med "vanlig" moms skall man deklarera detta i momsdeklarationen.
Det är inte tillåtet att blanda dessa så som du föreslår.

 

Med vänliga hälsningar

 

Susanne"

 

Jag svarade:

"Hej!

 
Jag fakturerar inget.
 
Eftersom jag köper in både begagnat och nytt - där det både finns moms och utan, så tänkte jag att man kunde välja VMB eller att lägga på moms beroende på vad det är man säljer och hur man köpt in det, men det går alltså inte?
Eftersom jag har köpt in en hel del nya varor som jag har bokfört med avdrag på momsen, så kan jag inte använda VMB så som jag förstår det, eller hur? Då måste jag lägga på moms när jag säljer, och då måste jag även göra det på allt begagnat också? Är det det du menar? 🙂
 
Hoppas jag kan få klarhet i detta då jag tänkte komma igång med försäljningen nästa eller nästnästa vecka.
 
Tack på förhand!
 
Mvh,
Rickard"
 
Nu kommer jag snart prata med dom för att få det uträtt så att jag vet exakt hur jag ska bokföra allt framöver.
 
Vad jag förstår så kan man inte blanda, utan jag måste välja ett sätt för alla transaktioner/verifikationer?
Då jag har köpt in både nytt från olika företag (med moms som jag dragit av) och begagnat/nytt från privatpersoner (utan moms - bara en summa utan någon specificerad moms) så behöver jag sälja allt med att lägga på moms?
 
Tack på förhand!
 
Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Det stämmer att man inte skall blanda vanlig momsbelagd försäljning och VMB. man använder olika momskoder av den anledningen att det skall redovisas i olika rutor i momsredovisningen.

Vet du om du skall använda Normal eller förenklad VMB? Det hanteras på olika sätt beroende på detta.

Använder man Förenklad VMB så bokför man inköp och försäljning helt utan moms vid inöp/försäljningstillfället. och sedan gör man momsperiodvis dvs månad, kvartal eller årsvis) en omföring där man bokför upp vinsten 

Ett inköp av VMB varor bokförs då på konto 4020 helt utan moms
En försäljning bokförs på konto 3020 även det helt utan moms.

När sedan momsperioden är slut så tar man periodens saldo på 3020 - saldot på 4020 och får fram en vinst. Denna vinst skall man redovisa moms på.
Då gör man en omföring som ser ut på detta sätt via Bokföring > verifikationer > Ny verifikation. Visar med ett exempel på en vinst på 5000 kr med 25% moms.
Då kommer nettointäkten hamna i ruta 7 i momsdeklarationen.


 

Använer man normal VMB så blir det lite mer komplicerat då man skall bokföra upp allt direkt i samband med försäljningen. Detta beror på att man bokför upp inköpen mot ett lagerkonto direkt.

Ett inköp bokför man då mot konto 1465 helt utan moms.

Försäljningen bokför du seda på detta sätt för att få med både försäljning, vinstmarginalbeskattning och inköpskosntaden. Tar samma exempel av en vinst på 5 000 där inköpskosntaden var 3 000 kr. Så överskottet/vinsten blev 2 000 kr.



Så det är viktigt att man skiljer på vad som är vanlig försäljning där man skall redovisa moms på hela beloppet och försäljning av VMB varor där man enbart skall redovisa moms på vinsten. Detta för att det skall in i olika fält i momsdeklarationen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

 

Hej Joachim!

 

Okej, jag förstår! Tack så mycket för ditt klargörande!

 

Jag har skapat en ny tråd där jag går in lite mer på djupet angående hur jag ska bokföra, och jag har inte fått någon respons där än:

https://forum.vismaspcs.se/t5/Fragor-om-bokforing/Hur-bokfor-jag-forsaljning-av-varor-med-VMB-kontra...

 

Jag kommer att använda vanlig VMB på vissa försäljningar och lägga på allmän moms på andra, så jag har några frågor där om hurvida jag måste bokföra in inköpen på speciella bokföringskonton för att jag sedan ska kunna sälja dom som VMB-varor. Jag har i de flesta fall bokfört in inköp på konto 4000 - oavsett om det är nytt eller begagnat jag köpt (från privatpersoner och företag), och lagt till avdrag på momsen vid dom tillfällen som jag har kunnat göra det.

 

Mvh,
Rickard
Klossoteket

Hej

Du bör använda särskilda konton för både inköp och försäljning. Då jag tolkar det som du gör inköp av större partier där man inte vet vad det individuella värdet på varje vara är så är det helt säkert förenklad VMB du skall använda.

Då finns det konton i eEkonomi för inköp och försäljning som du skall använda.

Ett inköp av VMB varor bokförs då på konto 4020 helt utan moms
En försäljning bokförs på konto 3020 även det helt utan moms.

sedan gör du en omföring av det eventuella överskottet när momsperioden är slut.



/Joachim