Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning av lunchkuponger

Hej
Skulle behöva lite råd när jag bokar försäljning av lunchkuponger.

Hur och vilka konton använder ni när bokar upp försäljningen samt hur bokar nu upp när de utnyttjar kupongen?

Tack på förhand
9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

När försäljning/utlämning av kuponger sker får du en förskottsbetalning av din kund som du bokför på konto 2420 t ex.
När kunden utnyttjar kupongen - lämnar den till er som betalning för lunchen - sker den försäljning som du då registrerar i ditt kassaregister.
Då debiterar du ditt konto för förskott 2420 t ex och krediterar ditt försäljningskonto 30XX och bokför den utgående momsen t ex 2621.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Vi säljer lunchhäften och jag fick en informationsblankett av SKV. Den säger att man ska registerar moms redan  när köpet av kupong/häfte sker tillsammans med skuldkonto. Och när den löses in bokar manskuldkont/försäljningskonto!

Vad är rätt?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skatteverkets information är alltid rätt. Jag har fel.
Jag ber om ursäkt för mitt felaktiga inlägg och hoppas att någon redigerar tar bort det.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Mikael.
Jag gör också som du gör, har aldrig fått något påpekande av revisorer vid revision. Så - jag skulle gärna vilja ha mer information om någon har det. Kan ex Susanne hänvisa till vad informationen heter som hon fick från skatteverket? Eller länka till rätt info, har googlat och hittar inget om att kuponger ska momsas vid försäljning, utan bara vid inlösen. 
Tacksam för fortsatt tråd // Anette
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriv lunchkuponger i sök fältet på skatteverkets hemsida , gå till rättslig vägledning. Glasklara besked.

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tusen tack 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack anette
Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det känns skönt när jag som gammal hund får lära mig hur jag ska sitta 🙂

Mikael

Bokföringen av en enfunktionsvoucher (det heter ju så sedan några år) är inte lätt då den påverkar balanskonto (i och med att det är en skuld) men den skall ändå momsas, och man kan inte momsmärka balanskonto då det inte heller kommer att stämma p.g.a att det bokas både debet och kredit på det kontot. 
Enklaste sättet att lösa detta, enligt mig, är helt enkelt att inte ha enfunktionsvoucher. Om man istället kallar det restaurangkupong och därigenom inte vet vad kunden kan köpa för den så bör det bli en flerfunktionsvoucher, och då bokar man momsen som Mikael skrev. D.v.s vid inlösen. 
Kupongen bör då förslagsvis ge rätt till en lunch eller samma belopp som man betalat. 
Om t.ex. lunchen kostar 95 kr och man säljer ett 10-häfte för 900 kr så kan man endera betala en lunch med kupongen eller köpa något annat men då är det "bara" värd de 90 kr man betalat för den. 
Möjligen kan Skatteverket anse att det inte är en flerfunktionsvoucher om du inte säljer varor med andra momssatser men man vet ju aldrig. 

Hur man konterar en enfunktionsvoucher är däremot knepigare. 
Jag tror dock att det skall göras enligt följande:
Försäljning häfte 900 kr.
Debet 19XX 900 kr kredit 2420 720 kr 2611 180 kr

Vid inlösen av en kupong 
Debet 2420 72 kr kredit 30xx 72 kr

Du får en momsdiff men om jag inte har helt fel så anser ju Skatteverket att det inte skett någon omsättning vid betalningen och idag så bryr dom sig inte i att det inte stämmer på momsdeklarationerna. Något som skapar hjärnsmärta hos en gammal redovisningskonsult. 

Har googlat lite och hittade även en dom som sa att man inte behöver slå in i kassaapparaten när man löser in egna kuponger. Detta är då en märklig dom då man isf inte har någon som helst koll på vilken "skuld" man har till sina kunder. Och det kan vara en ganska stor balanspost när man hållit på några år. Den domen är dessutom helt emot mitt förslag längre upp då man i den inte anser att inlösen är en försäljning. Märkligt då det är då man levererar varan/tjänsten. 
Viktig sak i sammanhanget; ange alltid på kupongen hur länge kupongen gäller. Då kan man rensa registret med sålda kuponger när året gått.