Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael_jo
UTFORSKARE

Bokföra försäljning i webbshop med olika valutor.

Hej!

Har sökt runt lite på forumet men hittar inte riktigt det jag letar efter.

 

Till att börja med så sitter jag med Visma eEkonomi Pro.

 

Jag har en webbshop, eller snarare två stycken. en där försäljning enbart sker till konsumenter inom EU och den andra där försäljning till andra länder sker.

 

Inom EU:
Försäljningen sker i EUR och kortbetalning via stripe (shopify payment) utbetalning till separat EUR konto.

En försäljning kan de ut såhär:

Varor 1099EUR, varav moms 219,80EUR

Utbetalning till EUR konto 1066,03EUR med kortavgift på 32,97EUR borträknat.

 

Här tänker jag att jag kan skapa en faktura för varje order på försäljningsvärdet (1099EUR). När jag sedan skall matcha en inbetalning matchar jag mot fakturan och sen gör en manuell kontering på mellanskillnaden mot konto 6570.

Istället för att lägga upp alla kunder, räcker det med att jag lägger en "kund" som heter "webbshop EU - DE" och tar alla försäljningar till tyska kunder där och en "webbshop EU - FR" för alla franska kunder osv?
måste jag spara några fler handlingar från ex shopify eller räcker det med en sådan faktura?

Anledningen till att jag delar upp alla per land är att enkelt kunna se försäljningen till respektive land och även framöver så skall ju momsen bokföras separat för varje land.

 

 

Försäljning utanför EU:

Här är alla priser i USD då vi primärt säljer till USA, men försäljning till andra delar av världen sker också.

Här kan en försäljning se ut såhär:
Varor: 78$
Frakt: 19$

Totalt: 97$

Charges: 802,67kr, Fees: -41,95kr = total: 760,72kr 

debiteringen beror på aktuell valutakurs.


Utbetalning till SEK konto 760,72kr med avgifter på 41,95kr borträknat.

Tyvärr är det inte möjligt att få USD utbetalt till valutakonto vilket hade varit bättre, både enklare och billigare.


Om jag gör som tidigare att jag skapar en fiktiv kund för varje land och skapar en faktura för varje försäljning, vilken valuta skall jag skapa denna i? Korekt och enklast känns USD. Då kan jag ha artiklarna med rätt pris upplagda.

Men debiteringen har varit i SEK och lika så är avgifter specificerade i SEK. Inbetalningen till mitt företagskonto blir i SEK,  enklast känns som att ändra denna till en utlandsbetalning och fylla i försäljningssumman i USD (98$).  Då går det matcha fakturan.

 

Dock är inte avgifterna bokföra utan dessa försvinner i valutakonverteringen. I fältet "varav bankavgift" tänker jag att jag hade kunnat fylla i avgifterna, men då dessa är specade i SEK och inte USD så åker jag isåfall på att räkna ut hur stor del som är avgifter (41,95kr / 802,67kr * 98$ = 5,12$ avgifter)

 

Men jag har ju inte tagit emot 98$ utan det är ju faktiskt 760,72kr jag fått utbetalt.

 

Mindre fel är kanske att ändra till utlandsbetalning, räkna bort avgifterna och ange 92,88$ inbetalt.
Matcha denna mot fakturan och lägga mellanskillnaden mot 6570.

 

 

Någon som har liknande försäljning och kan hjälpa mig, eller bara någon som kan bekräfta eller komma med annat förslag?

MVH
Mikael Jonsson
www.c6boards.com

 

5 SVAR 5
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

Precis som du skriver under stycket EU-kund så kan du skapa en faktura gällande EU-kund och matcha mot inbetalningen samt manuellt kontera mellanskillnaden på 6570.

Se till att alltid utgå från ditt kontoutdrag under Kassa och bankhändelser. Du anger Datum, eventuell referens och markerar rutan Utlandsbetalning. Fyll i beloppet som inkommit på banken i SEK. Välj valuta i menyn Utländskt belopp och Valuta och fyll i beloppet. Du kan även lägga in en bankavgift, om du haft det. Programmet räknar ut eventuell kursdifferens.

 

Men vad det gäller fiktiva kunder så vet jag att vi har haft detta på tapeten tidigare men då rörde frågan kassaregister och fiktiva kunder och jag vet faktiskt inte om hanteringen är densamma. Vill ändå slå ett slag för NilsJohans svar i tråden Kan jag lägga upp en fiktiv kund (privatperson) som jag använder vid bokföring av all försäljning ti... Mer info än så har vi faktiskt inte gällande fiktiva kunder så det är något du själv behöver kolla upp med Skatteverket eller med en insatt redovisningskonsult. 

 

Vad gäller det du skriver under försäljning utanför EU så är det viktigt att du lägger in korrekt land på kunden i Visma eEkonomi för att momsen ska bokföras korrekt. Så långt är vi med dig men resten av hanteringen vågar jag faktiskt inte svara på, det är en ny fråga för vår del. Jag förstår att du ber om tips från andra användare i vårt forum, det är kanon men skulle du inte få svar på detta så är min rekommendation att du kontaktar din redovisningskonsult för att reda ut vad som är tillåtet och inte. När du fått svar på detta är du så välkommen att återkomma, då kan vi självklart visa dig hanteringen i Visma eEkonomi PRO utefter vad ni kommit fram till. 
/Tinna
 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra att det här med Stripe kommer upp igen, jag blev uppmärksammad av en betydligt längre tråd i forumet sedan tidigare som - enligt min uppfattning - ger helt fel svar.

Det första jag vill lyfta fram är att Stripe är ett företag inom EU. Deras avgift ska INTE gå som "bankavgift" utan som inköp av tjänst inom EU, eller hur? det innebär att den ska ligga på ett 45xx-konto eller är jag helt ute och cyklar? Förklara gärna i så fall.

"Försäljningen sker i EUR och kortbetalning via stripe (shopify payment) utbetalning till separat EUR konto.

En försäljning kan de ut såhär:

Varor 1099EUR, varav moms 219,80EUR

Utbetalning till EUR konto 1066,03EUR med kortavgift på 32,97EUR borträknat.

 

Här tänker jag att jag kan skapa en faktura för varje order på försäljningsvärdet (1099EUR). När jag sedan skall matcha en inbetalning matchar jag mot fakturan och sen gör en manuell kontering på mellanskillnaden mot konto 6570."

Det finns flera lösningar här, frågan är vilken som är smartast. Du kommer ju behöva dela upp dina olika försäljningar eftersom de går till olika konton och olika länder. 

Frågan är: Har du EF eller AB? KM eller FM? Är Stripe den enda betalningsmetoden?
(Varje betalningsmetod kräver olika lösningar.. ) 

Jag har några bra lösningar på ditt problem, men behöver ha mer info om din situation först.

Hej!

 

Det är AB jag har, betalning är främst stripe men även shopify payment framöver, men det är väl egentligen stripe det med.

Jag håller helt klart med dig om att avgiften för stripe bör/skall tas som inköp tjänst inom EU och inte som "bankavgift" men frågan är hur mycket det egentligen gör om man väljer att ta det på 65xx övriga externa tjänster. Båda är ju kostnadskonton. Viktigast är nog att man bokför omvänd moms korrent?

 

Tar gärna mot förslag på bra lösningar och är det något mer du behöver veta så är det bara fråga! 🙂

MVH

Mikael

Fd medlem
Inte tillämpbar

Använder du KM eller FM?

 

FM!