Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bokföra försäljning inventarier

Hej. Vi har sålt en kontorsstol och när jag ska bokföra förstår jag inte bokföringsunderlaget från Visma anläggningsregister.

Vi har fått kontant betalning med 1000 kr

Bokföringsordern från Visma anläggning ser ut så här

1231 -1196

1239 +826

3973 +370

Om jag följer texten längst ner på bokföringsordern står att man ska fortsätta bokföra så här

Kassa + 1000 kr

Moms – 200 kr

Vinst/förlustkonto (samma som den sålda tillgången bokförts på ovan 3973)  -800 kr???

Om du bokför enligt ovan kan det uppstå en avvikelse i momskontrollen, kontrollera därför bokförd moms och stäm av denna mot avvikelse.

Det är detta jag inte fattar, jag får ju en avvikelse men vad ska jag göra här för att momsen ska stämma?

 

4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

Om det ska vara moms på försäljningen (vilket kanske är ganska ovanligt vid försäljning av en begagnad kontorsstol) så blir det en avvikelse på momsrapporten eftersom du använder ett försäljningskonto (3973) som saknar momsrapportkod. Momsrapportkoden är det som styr i vilken ruta försäljningen ska redovisas i momsdeklarationen och eftersom du har ett konto som redovisar momsen och tar upp momsen i momsdeklarationen så behöver även själva försäljningen rapporteras i momsdeklarationen. 

Ha en fin dag! /Tinna

Hej, 

Jag behöver ett förtydligande:

Jag har sålt inventarier och bokat fakturan mot konto 1510/2611 samt 3091 Försäljning av inventarier.

Visma Anl har konterat försäljningen 1229/3973/7973 i debet/1220 i kredit .

Dvs just nu stämmer momsrapporten och på konto 3973 finns vinsten men jag ska alltså boka om fakturan till 3973 i kredit och få en differens på momsrapporten - hur korrigerar jag den?

 

Mvh

Eva

 

mvh

EVa

 

Godkänn och bokför momsrapporten och gör sedan omföringen av fakturan. 

Tack!!

Det är enklaste vägen förbi momsrapporten:)

 

Mvh

Eva