Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

rbergarn
MEDLEM

Bokföra försäljning mark

Hej,

 

Jag har sålt en tom nu från min mark och det skall redovisas i min bokföring

Jag har en kostnad bokförd för lantmäterikostnad som skall dras av på vinsten

Hur bokför jag nedan

frånstyckningskostnad 60000:-

Tomten såld dvs kontrakt skrivet 13/12-2021 1000000 

10% av inköpet får jag innan årsskiftet 2021-22022 100000, utbetalas den 26/12-2021

Resterande får jag vill tillträde tomt 1/3 2022 900000

Skall hela värdet på försäljningen bokföras nu isåfall hur på vilka konton?

Eller bokför jag bara de 10 % jag får nu isåfall hur och drar jag då av kostnaden från en ev vinst?

 

MVH

Roger Berg

 

3 SVAR 3
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en konsult för att få hjälp med det här, så att det blir så korrekt som möjligt. Detta är ett lite klurigare område och lätt att det kan bli fel. För att kanske kunna ge dig lite mer information för att du skall kunna komma vidare så får du gärna återkomma med vilken bolagsform du har, samt om det anses som privat eller näringsfastighet, vilket du kan läsa om här. Denna länken kan nog också vara behjälplig för dig om det anses som näringsfastighet.

 

När du skall bokföra själva försäljningen skulle jag säga beror på när den anses vara klar. Om nu tillträde är nästa år så är det möjligt att de 10% enbart skall anses som ett förskott medan själva försäljningen i sig är för nästa år. Om du har en enskild firma så hittade jag denna broschyren som går igenom lite information kring försäljning av det samt hur det skall redovisas i deklarationen som säkert kan hjälpa dig.

 

I allmänhet så kan man säga själva anskaffningsvärdet på marken du säljer skall krediteras från det tillgångskonto du har det bokfört mot, och försäljningen mot ett 39XX konto, tex 3972 Vinst vid avyttring av byggnader och mark. Om de 10% anses som ett förskott så finns det ett specifikt konto för det som heter 1188 Förskott för byggnader och mark som man kan lägga det mot temporärt tills försäljningen är klar.

 

Avstyckningen skall ju läggas in i omkostnadsbeloppet, vilket borde betyda att den kan bokföras som en minskning av intäkten alternativt som kanske en försäljningskostnad, men kan tyvärr inte hitta så mycket information kring det. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hej,

 

Det jag har är en enskild firma dvs ett Lantbruk

Försäljningen är av hagmark och hur jag skall bokföra värdeminskningen av den del som säljs har jag koll på.

Gården har jag fått genom gåva så det blir lite speciellt med värdeminskningsbokföringen, men som sagt den har jag koll på.

Men som sagt det jag nu behöver hjälp med är hur jag skall bokföra de 10% av försäljningen som jag kommer få innan årsskiftet, det är ju ett förskott eller en handpenning.

Resterande får jag vid tillträdet av tomtmarken som är då 1/3 2022

Men som jag såg i den text du skickade via länk så¨så blir detta försäljning av en privatfastighet och eftersom kontraktet är påskrivet skall man ju redovisa försäljningen och vinsten under det år som kontraktet skrevs på.

 

Hm då blir ju frågan om när en ev skatt skall betalas in på vinsten.

och hur man skall bokföra det hela fram tills dess pengarna faktiskt finns på kontot

 

 

 

MVH

/Roger

 

 

Det första som man bör veta är att rent deklarationsmässigt så skall man deklarera hela försäljningen det år man skriver köpekontraktet. Även om tillträdet är året efter. Dom 10% som du får är då handpenning för att säkra köpet och försäljningen. 

Så det ställer ju till en del, för rent bokföringsmässigt så har du ännu inte sålt fastigheten, bara skattemässigt. Och då ur vinsskattesynpunkt. Så jag skulle i det här läget bokföra avstyckningskostnaden på kontot för marktillgången. Handpenningen som ett förskott och sedan deklarera hela försäljningen.

När tillträdet sedan sker nästa år så bokför jag bort den del av anskaffningsvärdet som rör marken, motkonto vinst avyttring fastighet. Hela det resultatet nollas sedan bort i deklarationen. 

Nu säljer du mark vilket innebär att du inte har några avskrivningar som skall återföras i näringen. Lycka till!