Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra försäljning med avbetalningsplan

Jag har sålt en del av en maskinpark till en kund som skall betala av under en längre period (ca 5 år). Hur bokför jag försäljning och betalningsplan?

Tacksam för hjälp!

10 SVAR 10
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Försäljningen kan du ta upp som vanligt, men du kan kontera mot  konto 1388 - Långfristiga kundfordringar, istället för det normala 1510 - Kundfordringar. Följande betalningar från kunden bokförs sedan mot samma konto, konterat mot ditt företagskonto, t ex 1930 - Företagskonto. Tas någon ränta eller liknande ut i samband med avbetalningarna så så bokförs även den vid varje betalningstillfälle.

/Karl
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karl, 
Tack för svar. Vill bara stämma av att jag uppfattar dig rätt. Jag skapar alltså en manuell verifikation där jag krediterar 1510 med fakturans belopp (exempelvis 100 kr) och debiterar 1388 med samma belopp?
När jag krediterar 1510 får jag möjlighet att koppla det till rätt faktura men den möjligheten finns inte när jag skall debitera 1388. Spelar det någon roll?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Ludwig!

Fakturan i eEkonomi kommer att bokas mot 1510. För att fordran ska hamna på 1388 får man manuellt boka om från 1510 till 1388 vi en verifikation under Bokföring - Verifikationer.

Dock kommer alla delbetalningar som du skapar också gå mot 1510. Och du måste för varje delbetalning också manuellt boka om från 1510 till 1388.

Det blir lite knepigt att hantera ovan i eEkonomi. Är det inte väldigt många delbetalningar som sker är det säkert hanterbart. Men rör det sig om väldigt många betalningar under en lång period kan det vara en god idé att sköta det helt manuellt via Bokföring - Verifikationer, och alltså inte lägga upp fakturan i programmet.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, 
Jag har försökt boka om fakturan till 1388 men lyckas inte. När jag skapar en manuell verifikation och väljer konto 1510 vill programmet att jag skall välja faktura. Jag väljer då aktuell faktura och krediterar kontot. Sedan debiterar jag motsvarande summa på konto 1388. Här kan jag dock inte välja någon faktura. När jag trycker på bokför får jag upp följande felmeddelande. "En faktura kan bara bokföras som betald mot ett kassa- eller bankkonto. "
Vad gör jag för fel? Skall jag låta fältet "faktura" vara tomt på 1510 också?
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Exakt, du måste låta fältet "faktura" vara tomt. Detta använder man enbart om fakturan ska bokföras som betald. I detta läget vill du bara flytta fordran från 1510 till 1388.

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen och tack så mycket för hjälpen så här långt.
Nu har det tyvärr dykt upp ytterligare problem för mig som hänger ihop med ovanstående. Det jag sålde var en del av en maskinpark som jag bokfört på konto 1211. Det köptes in samma år som det såldes (2016) så inga avskrivningar har gjorts. I balansräkningen har jag under anläggningstillgångar summan både på konto 1211 och 1388. Antar att jag måste boka bort summan från 1211 men vet inte hur jag skall göra det? Jag har ju inte fått betalt ännu och vet därför inte vilket konto jag skall använda som motkonto. Tänker jag rätt och kan ni i så fall hjälpa mig även med detta?

Hälsningar
Ludwig
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej, 

Hur är fakturan bokförd? Kika här för att se hur försäljning av inventarie ska bokföras. Finns inventariet upplagt i eEkonomi under Bokföring - Inventarier? Man kan nämligen därigenom välja att markera inventariet som sålt. 

Återkom så kikar vi vidare.

Ha det fint!

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag har tyvärr fortfarande inte fått rätt på ovanstående problem. Länken du tipsar om angående försäljning av inventarier bygger väl på att jag i så fall har fått betalt av kunden och på så vis kan boka bort inventarierna? I mitt fall skall ju betalningen ske över flera år. Som det ser ut i balansräkningen nu har jag summan för maskinparken både under konto 1211 och 1388. Det måste väl vara fel? Även i resultaträkningen blir det fel då min försäljning ligger under rörelsens intäkter på konto 3054 (programmet la det där när fakturan skapades) men mitt inköp finns inte med. Det måste väl göra att mitt resultat blir fel med summan motsvarande maskinparkens värde?

Tacksam för ytterligare hjälp!
/Ludwig
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
När jag köpte inventarierna bokförde jag inköpet på konto 1211 debet och 1930 kredit.
När jag sålde dem gjorde jag en vanlig faktura. 2016-12-31 skapades en verifikation till fakturan med konto 3054 kredit och 1510 debet. Jag har sedan skapat en manuell verifikation med konto 1510 kredit och 1388 debet.

Inventariet är inte upplagt under Bokföring - Inventarier

Mycket tacksam för fortsatt hjälp!
Ludwig
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Ursäkta sent svar. 

Försäljningen bör bokföras mot kontot som tillgången finns på, då det i ditt fall har bokförts på 3054 blir det som en vanlig försäljning. Jag tänker att du måste sköta det helt via manuella verifikationer. Alltså ångra fakturan och korrigera verifikationen som du har skapat.

Inventariet finns bokfört som en tillgång på 1221.

Fordran ska bokföras på 1388, inte 1510.

Du kan alltså följa länken jag skickade ovan, men du får byta ut 1930 mot 1388. Delbetalningar ska sedan bokföras mot 1388. Alltså 1388 K 1930 D. 

Återkom vid frågetecken, ha det fint!

Moa